skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
ویپ (سیگار الکترونیکی) با ریه های شما چه می کند؟

ویپ (سیگار الکترونیکی) با ریه های شما چه می کند؟

ویپ (سیگار الکترونیکی) با ریه های شما چه می کند؟

در حال حاضر، کاملاً واضح به نظر می رسد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی، یا بخار استنشاقی آن، برای ریه‌های شما مضر است. استفان برودریک، جراح سرطان ریه جانز هاپکینز، می‌گوید: تحقیقات در مورد اینکه چگونه بخار ویپ دقیقاً بر ریه‌ها تأثیر می‌گذارد، در مراحل اولیه است.

برودریک گزارش می دهد: “در ۲۴ تا ۳۶ ماه گذشته، من شاهد افزایش شدید بیمارانی بوده ام که ویپ می کشند.” در مورد تنباکو، ما شش دهه مطالعات دقیق داریم تا نشان دهیم کدام یک از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی استنشاق شده در طول کشیدن سیگار بر ریه ها تأثیر می گذارد. اما با استفاده از ویپینگ، ما به سادگی از اثرات کوتاه مدت یا بلندمدت آن و اینکه کدام اجزای سیگار الکترونیکی مقصر هستند، دقیقا چیزی نمی دانیم.

اگرچه در این مرحله هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد، اما متخصصان نظریه ای در مورد اینکه چگونه ویپ به ریه ها آسیب می‌رساند دارند.

چه اتفاقی می افتد زمانی که شما ویپ استفاده می کنید

هم سیگار کشیدن و هم ویپ شامل حرارت دادن یک ماده و استنشاق بخارهای حاصل از آن است. با سیگارهای سنتی، دود حاصل از سوزاندن تنباکو را استنشاق می کنید. با ویپ، (یک دستگاه که معمولاً یک قلم ویپ یا یک مد – یک قلم ویپ پیشرفته – که ممکن است شبیه یک درایو فلش باشد) یک مایع (به نام ویپ جویس یا مایع الکترونیکی) را تا زمانی که به بخاری که استنشاق می‌کنید تبدیل شود، گرم می‌کند.

برودریک می‌گوید: «ویپینگ یک سیستم تحویلی شبیه نبولایزر است که افراد مبتلا به آسم یا سایر بیماری‌های ریوی ممکن است با آن آشنا باشند». یک نبولایزر داروی مایع را به غباری تبدیل می‌کند که بیماران در آن تنفس می‌کنند. این یک راه بسیار موثر برای رساندن دارو به ریه‌ها است.

مواد شیمیایی که هنگام استفاده از ویپ استنشاق می کنید

ویپینگ به جای شستشوی بافت ریه با غبار درمانی، درست مانند نبولایزر، ریه ها را با مواد شیمیایی مضر می پوشاند. ترکیبات مایع الکترونیکی معمولاً شامل ترکیبی از طعم‌دهنده‌ها، افزودنی‌های معطر و نیکوتین یا THC (ماده شیمیایی موجود در ماری‌جوانا است که باعث اثرات روان‌شناختی می‌شود)، که در یک مایع روغنی حل شده است. برودریک توضیح می‌دهد: «ما فکر می‌کنیم که برخی از عناصر تبخیر شده این روغن در اعماق ریه‌ها فرو می‌روند و باعث واکنش التهابی می‌شوند.

مهمترین ماده ای که در تحقیقات اثرات استعمال ویپ، قرار دارد ویتامین E است. .یتامین ایی اغلب به عنوان یک عامل غلیظ کننده و انتقال دهنده در مایع الکترونیکی استفاده می شود. این ویتامین وقتی به صورت خوراکی به عنوان مکمل مصرف می شود یا روی پوست استفاده می شود بی خطر است، اما احتمالاً هنگام استنشاق دود آن، تحریک کننده است به صورتی که در ریه های افرادی که آسیب شدید ناشی از استعمال ویپ دارند، یافت شده است.

سایر مواد رایج موجود در مایع الکترونیکی یا تولید شده در هنگام گرم شدن آن نیز ممکن است خطری برای ریه ها ایجاد کند. این شامل:

  • دی استیل: این افزودنی غذایی که برای تقویت طعم سیگارهای الکترونیکی استفاده می شود، به گذرگاه های کوچک در ریه‌ها آسیب می رساند.
  • فرمالدئید: این ماده شیمیایی سمی می تواند باعث بیماری ریوی شود و به عارضه بیماری قلبی تبدیل شود.
  • آکرولئین: اغلب به عنوان یک قاتل علف های هرز استفاده می شود، این ماده شیمیایی می تواند به ریه ها نیز آسیب برساند.
ویپ (سیگار الکترونیکی) با ریه های شما چه می کند؟ | جمعیت خیریه تولد دوباره

چگونه ویپینگ می تواند بر ریه های شما تأثیر بگذارد

با گذشت زمان، همانطور که استفاده از سیگار الکترونیکی افزایش می‌یابد، متخصصان درک بهتری از نحوه تاثیر ویپینگ بر ریه‌ها به دست خواهند آورد. چیزی که ما در حال حاضر می دانیم این است که چندین بیماری ریوی با استفاده از ویپ به وجود می‌آید: ویپینگ و پاپ کورن ریه
“ریه پاپ کورن” نام دیگری برای برونشیولیت انسدادی (BO) است، یک بیماری نادر که در نتیجه آسیب راه‌های هوایی کوچک ریه‌ها ایجاد می‌شود. BO در ابتدا زمانی کشف شد که کارگران کارخانه پاپ کورن مریض شدند. که عامل آن دی استیل بود، یک افزودنی غذایی که برای شبیه سازی طعم کره در ذرت بو داده مایکروویو استفاده می شود.

دی استیل اغلب به مایع الکترونیکی طعم‌دار اضافه می‌شود تا طعم آن افزایش یابد. استنشاق دی استیل باعث التهاب ریه می شود و ممکن است منجر به زخم دائمی در کوچکترین شاخه های راه‌های هوایی – ریه پاپ کورن – شود که تنفس را دشوار می کند. ریه پاپ کورن درمان پایداری ندارد. با این حال، درمان هایی وجود دارند که علائم BO را مدیریت می کنند، مانند:

  • سرفه کردن
  • خس خس سینه
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • ذات الریه لیپوید مرتبط با بخار

برخلاف پنومونی کلاسیک ناشی از عفونت، پنومونی لیپوییدی زمانی ایجاد می‌شود که اسیدهای چرب (بلوک‌های سازنده چربی) وارد ریه‌ها شوند. پنومونی لیپوییدی مرتبط با بخار، نتیجه استنشاق مواد روغنی موجود در e-liquid است که باعث ایجاد التهاب در ریه‌ها می‌شود. علائم ذات الریه لیپوئیدی عبارتند از:

  • سرفه مزمن
  • تنگی نفس
  • سرفه کردن خون یا مخاط خونی

برودریک می‌گوید: «به‌جز مراقبت‌های حمایتی، درمان خوبی برای ذات‌الریه لیپوئیدی وجود ندارد، در حالی که ریه‌ها خود به خود بهبود می‌یابند. مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که مشخص کنید چه چیزی باعث آن شده است – در این مورد استعمال ویپ – و آن را از بین ببرید.

برودریک گزارش می دهد: «در جانز هاپکینز، ما شاهد بثورات از بین رفته ریه در افراد جوان هستیم. ما همیشه می‌پرسیم که آیا سیگار کشیده‌اند یا نه، و اغلب می‌گویند: «نه، من سیگار نمی‌کشم. اما من ویپ می‌کنم.» اکنون به بیماران می‌گوییم که اگر می‌خواهند از افتادن ریه و جراحی دیگری در آینده جلوگیری کنند، سیگار یا ویپ نکشند.»

آیا ویپینگ می تواند باعث سرطان ریه شود؟

سرطان قطعاً نگران کننده است، با توجه به اینکه ویپینگ مجموعه ای از مواد شیمیایی را وارد ریه ها می کند. ولی چون محصولات ویپینگ آنقدر در دسترس نبوده اند که بفهمیم باعث سرطان می شوند یا خیر.

ما می دانیم که سیگار کشیدن ذرات ریز را مجبور می کند تا در اعماق درخت برونش رسوب کنند و می تواند منجر به ایجاد سرطان شود. برودریک می گوید که ممکن است همین امر در مورد ویپینگ نیز صادق باشد.

بخار دست دوم هم بی خطر نیست

این یک افسانه است که گازهای گلخانه ای دست دوم سیگارهای الکترونیکی بی ضرر هستند. بسیاری از مردم فکر می کنند بخار دست دوم فقط آب است، اما این دور از واقعیت است. بخاری که هنگام بازدم ساطع می شود حاوی انواع مختلفی از مواد خطرناک است که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نیکوتین
  • ذرات فوق ریز
  • دی استیل
  • بنزن (یک ماده شیمیایی موجود در اگزوز خودرو)

اگرچه بخار دست دوم ممکن است مانند بخار مستقیم روی ریه ها تأثیر نگذارد، ولی بهتر است برای حفظ سلامتی خود، از آن اجتناب کنید.

منبع: هاپکینز مدیسن

تهیه و تدوین: مرتضی مبصری واحد اطلاع رسانی تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top