skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
حفظ امید و سلامتی در دوران بهبودی از اعتیاد

حفظ امید و سلامتی در دوران بهبودی از اعتیاد

حفظ امید و سلامتی در دوران بهبودی از اعتیاد

بهبودی از اعتیاد: جنبه های فیزیکی وابستگی به مواد افیونی پس از سم زدایی بهبود می یابد. اما اعتیاد روانی، وسوسه و ولع می‌تواند سال‌ها و حتی تا آخر عمر ادامه داشته باشد. حقیقت این است که اکثر مردم در مسیر بهبودی کامل از اعتیاد به مواد مخدر عود خواهند کرد.

ماندن در مسیر سلامتی به صبر، روابط عاشقانه و انعطاف پذیری عاطفی نیاز دارد. افرادی که در حال بهبودی اعتیاد هستند به همه کمک هایی که می توانند دریافت کنند نیاز دارند. خوشبختانه، ابزارها و منابعی در دسترس هستند که به افراد کمک می‌کنند صاف بمانند و در صورت زمین خوردن، آن‌ها را بردارند. درباره زندگی پس از اعتیاد بیشتر بدانید.

استرس و اعتیاد به مواد مخدر

درک ارتباط عمیق بین استرس و اعتیاد به مواد مخدر برای بهبودی ضروری است. افرادی که در اوایل زندگی استرس و آسیب هایی مانند کودک آزاری را تجربه کرده اند، احتمال بیشتری دارد که به مواد مخدر معتاد شوند. شرایط استرس زا سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب نیز خطر اعتیاد به مواد افیونی را افزایش می دهد. افرادی که اعتیاد به داروهای تجویزی دارند اغلب می گویند استرس دلیلی برای استفاده نادرست از قرص های درد بوده است.

با بدتر شدن وضعیت، اعتیاد به مواد افیونی خود باعث تغییرات پایدار در بخش‌هایی از مغز می‌شود که با استرس سروکار دارند. افراد مبتلا به اعتیاد به مواد افیونی حتی سال ها پس از اتمام سم زدایی، واکنش بیش فعالی مداوم به استرس دارند.

به گفته افراد مبتلا به اعتیاد به مواد افیونی، استرس یک محرک اصلی برای میل به مواد مخدر است. جای تعجب نیست که استرس زندگی یکی از اصلی ترین دلایلی است که مردم برای مصرف مجدد داروهای تجویزی مطرح می کنند. به همه این دلایل، یادگیری روش‌هایی برای مقابله بهتر با استرس بخش ضروری بهبودی است.

خانواده، دوستان، و بهبودی اعتیاد

یکی از علل عود اعتیاد به قرص درد، ناتوانی در ایجاد روابط صمیمانه است. بهبودی از اعتیاد به داروهای تجویزی به تنهایی دشوار است. یاد بگیرید وقتی کسی که دوستش دارید عود می کند چه کاری انجام دهید.

بازسازی ارتباط نزدیک با خانواده و دوستان برای بهبود موفقیت آمیز اعتیاد ضروری است. این اغلب مستلزم آن است که فرد معتاد آسیب های ناشی از رفتار گذشته را بشناسد و جبران کند. یاد بگیرید که چگونه با کودکان در مورد اعتیاد صحبت کنید.

در عین حال خانواده فرد معتاد نیز روند بهبودی خود را طی خواهد کرد. برقراری مجدد اعتماد و احترام متقابل می تواند ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد. هیچ چیز نمی تواند جایگزین خواص درمانی زمان صرف شده با عزیزان شود.


گروه های خودیاری بهبودی اعتیاد

کارشناسان بر این باورند که گروه درمانی نسبت به درمان فردی برای افرادی که از سوء مصرف داروهای تجویزی بهبود می یابند، برتر است. تنظیم گروه به همسالان اجازه می دهد تا همدیگر را حمایت و همدیگر را به چالش بکشند و حسی از جامعه مشترک ایجاد می کند.

معتادان گمنام (NA) یک شبکه بین المللی از جلسات اجتماع محور برای کسانی است که از اعتیاد به مواد مخدر بهبود می یابند. NA که با الگوبرداری از الکلی های گمنام (AA) طراحی شده است، یک برنامه ۱۲ مرحله ای مبتنی بر پرهیز با فرآیندی تعریف شده برای غلبه بر اعتیاد است. بیش از ۵۸۰۰۰ جلسه NA هر هفته در سراسر جهان برگزار می شود.

Methadone Anonymous یک برنامه ۱۲ مرحله ای مشابه است که ارزش درمان نگهدارنده با متادون یا سوباکسون (بوپرنورفین/نالوکسان) را برای بهبودی تایید می کند.

اعضای خانواده اغلب مشکلات عاطفی خاص خود را دارند که ناشی از کنار آمدن با اعتیاد عزیزشان است. آنها اغلب می توانند از حضور در گروه حمایتی خود، به اشتراک گذاشتن داستان ها و تجربیات خود با سایر خانواده ها بهره ببرند. Nar-Anon، شاخه ای از Narcotics Anonymous، شناخته شده ترین آنهاست.

حفظ امید و سلامتی در دوران بهبودی از اعتیاد | جمعیت خیریه تولد دوباره

ورزش و بهبودی اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر همراه با ذهن و روح، بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. ورزش به طور گسترده برای بهبودی اعتیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما زمانی که با درمان های دیگر ترکیب شود، ممکن است فوایدی داشته باشد. همچنین، ورزش اندورفین های طبیعی را آزاد می کند، مواد شیمیایی حس خوبی که مغز و بدن را آرام می کند و استرس را کاهش می دهد.

ورزش علاوه بر بهبود سلامت کلی، خلق و خوی را بهبود می بخشد و عزت نفس را ایجاد می کند، بخش های کلیدی در بهبود سوء مصرف مواد. سی دقیقه فعالیت بدنی روزانه، مانند پیاده روی سریع، فواید کلی سلامتی را به همراه خواهد داشت. ورزش با گروه همچنین روابط بین فردی را تقویت می کند و به ایجاد ارتباطات خارج از دنیای اعتیاد کمک می کند.

مدیتیشن و مراقبه در دوران بهبودی اعتیاد

اصل اصلی همه اشکال مراقبه، تمرکز توجه بر لحظه حال، «اکنون» است. برخی از کارشناسان معتقدند اعتیاد تا حدی ناشی از تلاش برای فرار از درد روانی است. مدیتیشن می تواند به فرد مبتلا به اعتیاد کمک کند تا با احساسات دردناک روبرو شود و بفهمد که چگونه این احساسات به ولع مصرف کمک می کند. این به طور بالقوه می تواند به فرد کمک کند تا بدون استفاده از مواد مخدر، راه های سالمی برای مقابله با احساسات بد پیدا کند.

معنویت، خدمات و درمان اعتیاد

بسیاری از افرادی که در حال بهبودی از اعتیاد هستند می گویند معنویت آنها در پاک و هوشیار ماندن مهم است. شرکت در مراسم مذهبی، خدمات اجتماعی منظم، و نماز روزانه نمونه‌هایی از فعالیت‌هایی هستند که به بسیاری از کسانی که معتقدند قدرت بالاتر برای بهبود مستمر آنها ضروری است، کمک کرده است. تماس با یک وزارتخانه کلیسای محلی، یا تماس با راه متحد در منطقه شما، می تواند شما را شروع کند.

ماندن در مسیر سلامتی به صبر، روابط عاشقانه و انعطاف پذیری عاطفی نیاز دارد. افرادی که در حال بهبودی اعتیاد هستند به همه کمک هایی که می توانند دریافت کنند نیاز دارند. خوشبختانه، ابزارها و منابعی در دسترس هستند که به افراد کمک می‌کنند صاف بمانند و در صورت زمین خوردن، آن‌ها را بردارند. درباره زندگی پس از اعتیاد بیشتر بدانید.

منبع: وب ام دی

تهیه و تدوین: مرتضی مبصری اطلاع رسانی جمعیت تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top