skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
اعتیاد: آنچه در مورد لغزش باید بدانید

اعتیاد: آنچه در مورد لغزش باید بدانید

اعتیاد: آنچه در مورد لغزش باید بدانید

اعتیاد یک بیماری طولانی مدت است، مانند آسم، دیابت یا فشار خون بالا. البته هدف قطع کامل مصرف مواد مخدر یا الکل و عدم عود یا لغزش مجدد آن است. اما وقتی اعتیاد خود را به عنوان یک بیماری مزمن می بینید، می توانید از این منظر به لغزش نیز نگاه کنید.

حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد افرادی که برای اختلال مصرف مواد تحت درمان قرار می گیرند، لغزش می کنند. این تقریباً مشابه میزان عود در میان افراد مبتلا به آسم یا فشار خون بالا در صورت قطع مصرف دارو است. مهم این است که علائم اولیه عود را بشناسید، بنابراین می‌توانید قبل از شروع، آن را متوقف کنید.

مغز شما پس از اعتیاد

هر روزی که از مواد مخدر و الکل استفاده نمی کنید، یک حریف قدرتمند را شکست می دهید: مغزتان. به هر حال، اعتیاد مغز شما را دوباره سیم کشی می کند.

یک مغز سالم مواد شیمیایی ترشح می کند که وقتی کاری مفید انجام می دهید، مانند ورزش یا ملاقات با دوستانتان، به شما لذت می بخشد. مصرف مواد مخدر هم همان مواد شیمیایی را تولید می کند. در طول دوره اعتیاد، مغز شما به مواد مخدر بیشتری نیاز دارد تا همان احساس را داشته باشد. در واقع، در برخی مواقع، اگر از این مواد استفاده نکنید، احساس بدتری خواهید داشت.

اسکن‌های مغزی افراد معتاد نشان می‌دهند که تغییرات در مغز فرد در حال بهبودی می‌تواند باعث شود کمتر خود را کنترل کند و قدرت قضاوت و تشخیص خوب و بد را نداشته باشد و باعث می‌شود پاک ماندن مشکل‌تر شود. این مشکلات ممکن است در نوجوانان بدتر باشد زیرا مغز آنها هنوز در حال رشد است.

چرا لغزش اتفاق می افتد

از آنجایی که مغز شما بهبودی را برای شما سخت‌تر می‌کند، و در حالی که سعی می‌کنید پاک بمانید، ممکن است وسوسه باعث شود که شروع به توجیه کنید که چرا مصرف کمی مواد ممکن است خوب باشد. ممکن است به دلایلی فکر کنید:

  • استفاده یک بار دیگر، نمی‌تواند به شما صدمه بزند.
  • شغل یا زندگی شما بیش از حد استرس زا است.
  • شما با درد جسمی یا روحی زندگی می کنید.
  • اطرافیان شما هنوز در حال استفاده هستند.

لغزش معمولاً ناگهانی اتفاق نمی افتد. اگر مراقب آنها باشید، ممکن است متوجه سرنخ های اولیه شوید. برخی از این سرنخ ها ممکن است:

  • تغییر در نگرش یا تفکر شما، مانند از دست دادن میل به بهبودی
  • بازگشت به رفتارهای ضعیف، مانند خیلی زود عصبانی شدن
  • کنار گذاشتن جلسات بهبودی گروه درمانی
  • استراتژی های پیشگیری از لغزش

اگر متوجه برخی از این علائم هشدار دهنده عود شدید، می توانید اقدامات لازم را برای محافظت در برابر آن انجام دهید. ابتدا، نگاهی دقیق به موقعیت‌هایی بیندازید که میل شما به استفاده را افزایش می‌دهد. اگر می توانید آنها را یادداشت کنید. در فکر:

  • فعالیت هایی که می توانند محرک باشند، چه تماشای ورزش یا شرکت در مهمانی ها
  • افکار یا احساساتی که باعث لغزش می شوند، مانند استرس مالی یا اضطراب اجتماعی

لیست هر کس متفاوت خواهد بود. هنگامی که محرک های خود را کشف کردید، در مورد کاری که می توانید به جای مصرف مواد برای هر کدام انجام دهید فکر کنید و با مشاور یا راهنمای بهبودی خود تماس بگیرید و در رابطه با این محرک‌ها صحبت کنید .

ممکن است مجبور شوید کمی آزمایش کنید تا رویکردهای جدیدی را پیدا کنید که بهترین کار را انجام دهند. هدف توسعه شیوه‌های جدید است که به جای تکیه بر مواد، پاداش دهنده باشد.

اعتیاد: آنچه در مورد لغزش باید بدانید

یک لغزش خطرناک

یک عود، شما را از هدفتان دور می کند، مهم نیست که چه جوری باشد. اما با استفاده از برخی مخدرها، شروع مجدد می تواند به طور جدی به شما آسیب برساند یا حتی شما را بکشد.

پس از قطع مصرف، بدن شما تغییر می کند. دیگر نمی تواند با همان مقدار موادی که قبلا مصرف می کردید کنار بیاید. تحقیقات نشان می دهد که هنگامی که برای اولین بار بیش از حد مصرف کردید، احتمال وقوع مجدد آن برای شما بیشتر است.

عود بیماری به ویژه با مواد افیونی، از جمله داروهای مسکن و هروئین خطرناک است. این مواد می توانند تنفس شما را تا حدی کند کنند که بمیرید.

حتی اگر زنده بمانید، مصرف بیش از حد ممکن است احساسات زیادی را برای شما و اعضای خانواده‌تان به همراه داشته باشد. این احساسات ممکن است شامل ترس، گناه، خشم و ناامیدی باشند. شما می‌توانید در رابطه با این احساسات، صحبت کردن با فردی مانند یک مشاور یا راهنما را در نظر بگیرید.


اگر نگران عود بیماری هستید، همیشه می توانید به دنبال درمان بیشتری باشید. در کنار گروه های بهبودی، چندین نوع درمان نیز وجود دارد، مانند:

  • درمان شناختی رفتاری: برای شناخت بهتر و اجتناب از موقعیت هایی که احتمال استفاده از آنها بیشتر است.
  • خانواده درمانی: بررسی اینکه چگونه مصرف مواد مخدر شما بر کل خانواده تأثیر می گذارد.

مانند سایر بیماری های مزمن، هیچ درمانی برای اعتیاد وجود ندارد. اما شما می توانید یاد بگیرید که چگونه استرس را کاهش دهید، از موقعیت‌های خطرناک اجتناب کنید و بیماری خود را مدیریت کنید. لغزش به این معنا نیست که شما یا درمان شما شکست خورده است. این یک شکست موقت در روند بهبودی است که روزی شما را به زندگی بدون مواد مخدر سوق می دهد.

منبع: وب دی ام

تهیه و تدوین: مرتضی مبصری، اطلاع رسانی جمعیت تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top