skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
قرص اکستازی را بیشتر بشناسیم

قرص اکستازی را بیشتر بشناسیم

قرص اکستازی را بیشتر بشناسیم

قرص اکستازی (MDMA، متیلن دی اکسی مت آمفتامین) که معمولاً مولی نیز نامیده می شود، یک داروی مصنوعی (ساخته شده در آزمایشگاه) روانگردان است که از نظر شیمیایی شبیه به محرک مت آمفتامین و مسکالین توهم زا است. نام‌های رایج یا خیابانی آن عبارتند از: Adam, Beans, Clarity, Disco Biscuit, E, Eve, Go, Hug Drug, Lover’s Speed, MDMA, Molly, Peace, STP, X, و XTC.

اکستازی یک داروی غیرقانونی است که هم به عنوان یک محرک و هم روانگردان عمل می کند و یک اثر انرژی زا ایجاد می کند و همچنین باعث تحریف زمان و درک و افزایش لذت از تجربیات لمسی می شود. اکستازی یک ماده جدول I تحت قانون مواد کنترل شده است، به این معنی که DEA تشخیص داده است که هیچ مزیت پزشکی ندارد و پتانسیل بالایی برای سوء استفاده دارد.

اثرات اولیه آن در مغز بر روی نورون هایی است که از ماده شیمیایی سروتونین برای برقراری ارتباط با سایر نورون ها استفاده می کنند. سیستم سروتونین نقش مهمی در تنظیم خلق و خو، پرخاشگری، فعالیت جنسی، خواب و حساسیت به درد دارد.

جوانان از آن برای کاهش بازداری ها و تقویت احساس سرخوشی (شادی زیاد، هیجان، “بالا بودن”)، احساس نزدیکی، همدلی و افزایش تمایلات جنسی استفاده می کنند. اکستازی همچنین می تواند اثرات روانگردانی ایجاد کند، مشابه مواد توهم زا مسکالین و ال اس دی.

اکستازی برای اولین بار در صحنه کلوپ شبانه یا در مهمانی های رقص شبانه معروف به “راو” و در کنسرت ها یا جشنواره ها رایج بود.

اکستازی چگونه استفاده می شود؟

اکستازی معمولاً به شکل قرص یا کپسول موجود است و از طریق دهان یا خرد شده مصرف می شود. همچنین به صورت پودر در دسترس است و به صورت مایع مصرف می شود و گاهی تدخین می شود اما به ندرت تزریق می شود. اثرات دارو معمولاً بین ۳ تا ۶ ساعت طول می کشد.

فروشندگان اکستازی به طور مداوم از نام های تجاری، رنگ های روشن و لوگوها به عنوان ابزار بازاریابی و برای تشخیص محصول خود استفاده می کنند. در میان لوگوهای پرطرفدار می توان به پروانه ها، رعد و برق ها و شبدرهای چهار برگ اشاره کرد.

ممکن است چندین قرص در یک زمان یا پشت سر هم در یک دوره زمانی مصرف شود. سوء مصرف کنندگان ممکن است همراه با سایر داروهای روانگردان مانند LSD نیز آن را استفاده کنند. مانند بسیاری دیگر از “مواد مخدر مهمانی”، اکستازی به ندرت به تنهایی استفاده می شود. معمولاً مصرف کنندگان آن را با الکل و ماری جوانا مخلوط می کنند.
تقریباً ۶۰٪ از افرادی که از اکستازی استفاده می کنند علائم وابستگی را گزارش می کنند، از جمله:

  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • احساسات افسردگی
  • مشکل در تمرکز

مطالعات بالینی نشان می دهد که اکستازی ممکن است خطر مشکلات طولانی مدت یا دائمی در حافظه و یادگیری را افزایش دهد.

قرص اکستازی را بیشتر بشناسیم |جمعیت خیریه تولد دوباره

با استفاده از قرص اکستازی چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

مصرف کنندگان مزمن اکستازی در انواع خاصی از وظایف شناختی یا حافظه عملکرد ضعیف تری نسبت به غیر استفاده کنندگان دارند. برخی از این اثرات ممکن است به دلیل استفاده از داروهای دیگر همراه با اکستازی و سایر عوامل باشد.

حقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد اکستازی ممکن است باعث مشکلات حافظه مداوم در انسان شود.

اثرات فیزیکی:

در دوزهای بالا، اکستازی می تواند در توانایی بدن برای تنظیم دما اختلال ایجاد کند. کم آبی یکی از شایعترین عوارض است. در موارد نادر اما غیرقابل پیش بینی، مصرف می تواند منجر به افزایش شدید دمای بدن (هیپرترمی) شود که منجر به نارسایی کبد، کلیه و سیستم قلبی عروقی و مرگ می شود.

از آنجایی که می تواند با متابولیسم خود (تجزیه در بدن) تداخل داشته باشد، با مصرف مکرر دارو در فواصل زمانی کوتاه می توان آسیب جدی به بدن زد. مصرف کنندگان اکستازی با بسیاری از خطرات مشابه مصرف کنندگان سایر محرک ها مانند کوکائین و آمفتامین ها مواجه هستند. اینها شامل افزایش ضربان قلب و فشار خون، سایر علائم مانند تنش یا گرفتگی عضلات، فشردن غیر ارادی دندان ها، لرزش، حالت تهوع، تاری دید، غش، و لرز یا تعریق است.

اثرات روانی:

اثرات روانی می تواند شامل گیجی، افسردگی، مشکلات خواب، ولع مصرف مواد مخدر و اضطراب شدید باشد. این مشکلات ممکن است در طول مصرف اکستازی و چند روز یا هفته پس از آن رخ دهد.

خطرات و آلاینده های پنهان قرص اکستاسی:

داروهای دیگری که از نظر شیمیایی شبیه به اکستازی هستند، مانند MDA (متیلن دی اکسی آمفتامین، داروی اصلی اکستازی) و PMA (پارامتوکسی آمفتامین، همراه با مرگ و میر در ایالات متحده و استرالیا) گاهی اوقات به عنوان اکستازی فروخته می شوند. این داروها می توانند نوروتوکسیک باشند یا خطرات سلامتی بیشتری برای مصرف کننده ایجاد کنند.

قرص‌های اکستازی ممکن است علاوه بر MDMA با مواد دیگری نیز آلوده شوند، مانند: کتامین (بی حس کننده ای که بیشتر توسط دامپزشکان استفاده می شود و اثرات مشابه PCP نیز دارد)، کاتینون ها (مثلاً: “نمک های حمام”)، کافئین، کوکائین، فنتانیل. و مت آمفتامین

در حالی که استفاده از این مواد به خودی خود به سبب دارا بودن یک یا چند مورد از این داروها ممکن است ذاتاً خطرناک باشد، مصرف کنندگان همچنین ممکن است ناآگاهانه در هنگام مصرف موادی مانند ماری جوانا و الـکــــل را نیز مصرف کنند و خود را در معرض خطر فیزیکی بیشتری قرار دهند.

منبع: اداره آموزش جمعیت خیریه تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top