skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
اختلالات روانی همزمان با سوء مصرف مواد

اختلالات روانی همزمان با سوء مصرف مواد

اختلالات روانی همزمان با سوء مصرف مواد

هنگامی که فردی هم مشکل سوء مصرف مواد و هم یک مشکل سلامت روان مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اضطراب دارد، به آن اختلال همزمان یا تشخیص دوگانه گفته می شود.

مقابله با سوء مصرف مواد، اعتیــاد به الکــل یا اعتیاد به مواد هرگز آسان نیست، و زمانی که فرد با مشکلات سلامت روانی نیز دست و پنجه نرم کند، دشوارتر میشود.

در اختلالات همزمان، افراد هم مشکلات مربوط به سلامت روان و هم اعتیاد به مواد مخدر یا الکل را دارند که ممکن است مانع توانایی آنها برای عملکرد بهینه در محل کار یا مدرسه، حفظ یک زندگی با کیفیت در خانه، مدیریت مشکلات زندگی و ارتباطات باشد. اختلالات همزمان روی یکدیگر نیز تأثیر می گذارند و شرایط را پیچیده تر می‌کنند.

وقتی یک مشکل سلامت روان؛ درمان نشود، مشکل سوء مصرف مواد معمولا بدتر می شود. در واقع هنگامی که مصرف الکل یا مواد مخدر افزایش می یابد، مشکلات سلامت روان نیز معمولا افزایش می یابد و بالعکس افزایش مشکلات روانی منجر به افزایش مصرف مواد و الکل و تشدید اعتیاد می‌شود.

مشکلات سوء مصرف مواد و مسائل مربوط به سلامت روان شایع تر از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می کنند. بر اساس گزارش های منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا:

  • تقریباً ۵۰ درصد از افراد مبتلا به اختلالات روانی شدید تحت تأثیر سوء مصرف مواد قرار دارند.
  • ۳۷درصد از مصرف کنندگان الکل و ۵۳ درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر نیز حداقل یک بیماری روانی جدی دارند.
  • از کل افرادی که به عنوان بیمار مبتلا به اختلالات روانپزشکی تشخیص داده شده اند، ۲۹ درصد از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنند.

مشکلات سوء مصرف مواد و مسائل مربوط به سلامت روان وقتی نادیده گرفته می‌شوند بهتر نمی‌شوند – بلکه به احتمال بسیار زیاد بدتر می‌شوند. در اینجا یک سوال اصلی مطرح میشود که چه چیزی اول پدید آمده است: سوء مصرف مواد یا مشکل سلامت روان؟

به نظر میرسد این داستان مثل قضیه مرغ و تخم مرغ است. سوء مصرف مواد و اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اگرچه یکی لزوماً مستقیماً باعث دیگری نمی شود. سوء مصرف موادی مانند ماری جوانا یا مت آمفتامین می تواند باعث واکنش های روانی طولانی مدت شود، در حالی که الکل می تواند علائم افسردگی و اضطراب را بدتر کند.

اختلالات همزمان روانی با سوء مصرف مواد | جمعیت خیریه تولد دوباره

همچنین الکل و مواد مخدر اغلب برای خوددرمانی علائم مشکلات سلامت روان استفاده می شود. مردم اغلب برای کاهش علائم یک اختلال روانی تشخیص داده نشده، مقابله با احساسات دشوار یا تغییر موقت خلق و خوی خود از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنند. متأسفانه، خوددرمانی با داروها یا الکل عوارض جانبی بسیاری ایجاد می کند و در درازمدت اغلب علائمی را که در ابتدا به تسکین آنها کمک می کرد بدتر می کند.

مصرف الکل و مواد مخدر می تواند خطر زمینه ای برای اختلالات روانی را افزایش دهد. از آنجایی که مشکلات سلامت روان ناشی از تأثیر متقابل پیچیده ژنتیک، محیط و سایر عوامل است، دشوار است که بگوییم آیا سوء مصرف مواد مستقیماً باعث ایجاد آنها می شود یا خیر. با این حال، اگر در معرض خطر یک مشکل سلامت روان هستید، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر ممکن است شما را در گردابی عظیم رها کند.

به عنوان مثال، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کسانی که از مسکن‌های افیونی استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی هستند و مصرف شدید مشتقات ماریجوانا با افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی مرتبط است.

مصرف الکل و مواد مخدر می تواند علائم یک مشکل سلامت روان را بدتر کند. سوء مصرف مواد ممکن است علائم بیماری روانی را به شدت افزایش دهد یا حتی علائم جدیدی را ایجاد کند. سوء مصرف الکل یا مواد مخدر همچنین می‌تواند با داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای اضطراب و تثبیت‌کننده‌های خلق تداخل داشته باشد و باعث می‌شود آنها در مدیریت علائم و تأخیر در بهبودی شما مؤثر نباشند.

در کل آنچه میتوان از این مطلب نتیجه گرفت این است که مصرف داروها و مواد میتواند منجر به تشدید بیماری های روانی شود و وجود بیماری های روانپزشکی فرد را به سمت مصرف مواد و الکل سوق میدهد. وقتی این دو اختلال به صورت همزمان در فرد وجود دارد، درمان سخت تر میشود و در چنین شرایطی لازم است در اسرا وقت توسط مراجع تخصصی پروسه ی تشخیص گذاری و درمان شروع شود.

منبع: دوره مددیاری اعتیاد و خانواده

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top