skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
سبب­ شناسی گرایش به اعتیاد و نگرش مثبت به آن (بخش دوم)

سبب­ شناسی گرایش به اعتیاد و نگرش مثبت به آن (بخش دوم)

سبب­ شناسی گرایش به اعتیاد و نگرش مثبت به آن

علل و عوامل مختلفی در ابعاد درون­‌فردی، بین­‌فردی و محیطی در گرایش افراد به مصرف مواد مخدر و وابستگی به آن تاثیر دارد که در زیر بدان­ها اشاره می­کنیم:

... قسمت قبل

ب) همسالان

در تمامی سنین زندگی به­ویژه سنین نوجوانی افراد به­شدت از همسالان خویش تاثیر می­پذیرندد و عملکرد رفتاری آن­ها را الگوی مبنایی عملکرد خویش قرار می­دهند (زینالی، وحدت و حامدنیا، ۱۳۸۶). پیشینه­های نظری و تجربی بیانگر این واقعیت است که همسالان ناسالم که درگیر مصرف مواد مخدر هستند قدرت­مندترین عامل در شکل­دهی نگرش مثبت نسبت به اعتیاد و پیش­بینی گرایش فرد به مصرف مواد مخدر و الکل هستند (وینستین، ۱۹۹۳).

کروم­مرابیت و مایر (۲۰۰۵؛ به نقل از عیسی­نژاد، ۱۳۹۶) در پژوهش خویش گزارش کردند که نوجوانان معتاد بیش­تر اوقات خود را در بیرون از مدرسه با دوستان صرف می­کنند و به جای انجام تکالیف به مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر مشغول می­شوند، درواقع آن­ها در پژوهش خویش نقش معنادار همسالان را در گرایش نوجوانان به سمت مصرف مواد مخدر و نگرش مثبت نسبت بدان تایید کردند.

کرباسی (۱۳۷۷) در پژوهش خویش تصریح کرد که بیش از ۶۰ درصد معتادینی که در پژوهش وی شرکت کرده­بودند در بیانات خویش بر این واقعیت تاکید داشتند که اولین و اصلی­ترین عاملی که گرایش آن­ها به مصرف مواد مخدر را تسهیل بخشید همسالان و دوستان مصرف­کننده بود، همسالانی که از طریق تشویق آن­ها به درگیرشدن در این ماده بحرانی، زمینه­ی شظکل­گیری نگرش مثبت نسبت به این ماده مصرفی را فراهمک کرده و بدین­شکل احتمال گرایش آن­ها را به مصرف این مواد تا حد زیادی افزایش دادند.

شرق، شکیبی، نیساری و آلیلو (۱۳۹۰) در پژوهشی که به بررسی نقش همسالان در سوق­دادن افراد به اعتیاد پرداختند به این نتیجه رسیدند که بیش از ۳۵ درصد از افراد شرکت­کننده در پژوهش دوستی با افراد معتاد و زندگی در محیط­های آلوده را به­عنوان یکی از عواملی که در معتاد کردن آن­ها نقش داشت تاکید کردند. همسالان معتاد نه­تنها احتمال گرایش فرد به مصرف مواد مخدر را افزایش می­دهند بلکه از طریق تحریک ذهنی افرادی که مصرف مواد را ترک کرده‌­اند احتمال عود و بازگشت آن­ها را به مصرف دوباره مواد تا حد زیادی افزایش می­دهند (آسایش، قربانی، سالاری، منصوریان و صفری، ۱۳۸۹).

سوسمن، گونینگ، لیشا، روهرباچ، کنازیو و ماساگوتو (۲۰۰۹) نیز در پژوهش خویش تاکید کردند که در میان عوامل درون­فردی و محیطی تاثیرگذار در گرایش دادن افراد به مصرف مواد مخدر و نگرش مثبت نسبت بدان، دوستان معتاد و مصرف مواد در محیط خانواده تاثیر بیش­تری دارند.

پ) وضعیت اقتصادی­ – اجتماعی

یکی از اصلی­ترین ابعاد زندگی بشری بُعد اقتصادی و اجتماعی زندگی وی می­باشد، بُعدی که هرگونه خلل در آن نه­تنها سلامت و آرامش روانشناختی افراد را مختل می­سازد، بلکه زمینه گرایش آن­ها را به انحرافات اجتماعی نظیر اعتیاد را فراهم می­سازد،

به­ گونه­ا‌ی که پیشینه‌­های تجربی بیانگر این واقعیت است که هرچه وضعیت اقتصادی افراد آشفته­‌تر باشد احتمال شکل­گیری نگرش­های مثبت نسبت به این مواد و گرایش به مصرف آن افزایش پیدا می‌­کند (باقری، نبوی، ملتفت و نقی­پور، ۱۳۸۹).

جونقانی (۱۳۷۹؛ به نقل از عیسی­نژاد، ۱۳۹۶) در پژوهش خویش گزارش کرد که اکثریت معتادین از وضعیت اقتصادی و اجتماعی نامطلوبی برخوردار هستند، درواقع آن­ها در پژوهش خویش نشان دادند که هرچه وضعیت اقتصادی و اجتماعی فرد در سطح پایین­تری قرار داشته باشد، احتمال اینکه به مواد مخدر و مصرف آن گرایش پیدا کنند بیش­تر است.

فقدان رفاه اقتصادی و ناتوانی در تامین نیازهای وجودی و امکانات حداقلی زندگی سبب ایجاد ناراحتی و نارضایتی روانشناختی و افزایش بی­علاقگی فرد نسبت به جریان تکراری و متداوم زندگی می­شود، عاملی که قدرت پردازش فرد را مختل کرده و زمینه­ی گرایش وی را به مسیرهای موقتا تسکین­دهنده نظیر اعتیاد به مواد مخدر و الکل و نگرش مثبت نسبت بدان را فراهم می­کند (احمدی و غلامی­آبیز، ۱۳۸۲).

اکثر افرادی که به مصرف مواد مخدر گرایش دارند و در آن درگیر هستند معمولا از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند، موقعیت تحصیلی پایینی دارند و نسبت به وضعیت شغلی و تحصیلی خود نیز نارضایتی درونی دارند (عیسی­نژاد، ۱۳۹۶).

شرق و همکاران (۱۳۹۰) در پژوهش خویش نشان دادند که حدود ۶/۳۴ درصد از مشارکت­کنندگان در پژوهش عوامل اقتصادی و بیکاری را به­عنوان علل اصلی گرایششان به مواد مخدر مورد تاکید قرار دادند و همچنین ۴/۴۰ درصد از آن­ها فقدان تفریحات و سرگرمی­های سالم را به­عنوان علت اصلی نگرش مثبت نسبت به مواد مخدر و گرایش بدان گزارش کردند.

بسیاری از اوقات عوامل اجتماعی نظیر آلوده­بودن محیط و محل زندگی، دسترسی راحت به مواد مخدر، همسالان ناسالم و تعداد زیاد توزیع­کننده و هزینه­ی پایین مواد مصرفی دلایلی است که زمینه و انگیزه­ی کافی را برای گرایش فرد به مصرف مواد مخدر فراهم می­کند (دین­محمدی، امینی و یزدان­خواه، ۲۰۰۷).

میلر و گولد (۱۹۹۴) در پژوهش خویش تصریح کرد که بین میزان درآمد فرد و هزینه­ی لازم برای خرید مواد مخدر همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد، درواقع وی در پژوهش خویش نشان داد که هرچه هزینه­ی خرید مواد مخدر مصرفی پایین­تر باشد احتمال اینکه فرد به مصرف آن گرایش پیدا کند در سطح بالاتری قرار خواهد داشت.

ادامه دارد …

نویسنده: فائزه عاطفی کارشناس مددکاری اجتماعی جمعیت خیریه تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top