skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
خطرات مصرف تداخلی مواد مخدر و الکل چیست؟

خطرات مصرف تداخلی مواد مخدر و الکل چیست؟

خطرات مصرف تداخلی مواد مخدر و الکل

مصرف همزمان دو یا چند ماده مخدر بصورت همزمان در بین معتادان مصرف کننده مواد امری رایج است ولی باید در نظر داشت که با توجه به ساختار خاص شیمیایی هرنوع ماده مخدر باعث بوجود آمد تداخل با دیگر مواد مصرفی می‌شود که این می تواند برای فرد مصرف کننده خطرناک بوده و حتی باعث ایجاد مرگ گردد.

در زیر به خطرات تداخل مصرف الـکــل و مواد مخدر می‌پردازیم:

ترکیب الکل و مواد مخدر چگونه عمل می‌کند؟

نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر می‌تواند به سرعت از کنترل فرد خارج شود و او را در معرض تهدید دائمی سلامت قرار دهد. فردی که از الکل سوء استفاده می‌کند، بیشتر در معرض خطر مصرف یک ماده‌ی مخدر مانند ماری‌جوانا، کوکائین و هروئین است.

سوء مصرف الکل و مواد می‌تواند به عنوان یک مشکل خفیف شروع شود و به تدریج به مشکلات شدیدتری تبدیل شود، زیرا مصرف همزمان الکل و مواد مخدر در طولانی مدت نیاز فرد را به طور مرتب افزایش می‌دهد، بنابراین برای دستیابی به همان اثرات مطلوب نیاز به مصرف مقدار بیشتری از این مواد است. پس از این مرحله، برخی از افراد ممکن است به مواد مخدر قوی‌تر و اعتیادآورتر روی بیاورند و مصرف هروئین، کوکائین و اکستازی را تجربه کنند. افرادی که از الکل و مواد مخدر به صورت همزمان استفاده می‌کنند، احتمالاً رفتارهای پرخطر دارند.

به عنوان مثال، ممکن است در هنگام رابطه‌ی جنسی از کاندوم استفاده نکنند، و ممکن است بیش از یک شریک جنسی داشته باشند. این امر احتمال بارداری ناخواسته و ابتلا به عفونت‌های مقاربتی، هپاتیت B و ایدز را افزایش می‌دهد. اگر سوء مصرف الکل و مواد به مدت طولانی درمان نشود، مشکلات مربوط به مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر افزایش می‌یابد و تهدید‌کننده‌ی زندگی می‌شود.

خطرات مصرف تداخلی مواد مخدر و الکل چیست؟

با کدام نوع از مواد مخدر نمی‌توانید الکل بنوشید؟ وقتی الکل را با مواد مخلوط می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ از آنجایی که الکل یک ماده‌ی مخدر است، مخلوط کردن آن با ماده‌ی مخدر دیگر می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد. تحقیقات نشان داده است که صدمات ناشی از تداخل الکل و مواد مخدر به طور گسترده‌ای افزایش یافته است.

الکل بخشی از زندگی بسیاری از افراد است و اگرچه از قرن‌ها پیش در جوامع مختلف استفاده می‌شود، اما یکی از انواع داروها نیز هست و می‌تواند منجر به عوارض جانبی ناشی تداخلات دارویی شود. تداخلات دارویی الکل حتی ممکن است با برخی از داروهای معمول مانند برخی از داروهای سرفه و سرماخوردگی که می‌توانید به راحتی و بدون نسخه‌ی پزشک بخرید نیز ایجاد شود.

خطرات مصرف تداخلی مواد مخدر و الکل چیست؟ | جمعیت خیریه تولد دوباره

هنگام مخلوط کردن الکل و مواد مخدر، عوارض جانبی مختلفی که ممکن است رخ دهد شامل موارد زیر است: خواب آلودگی، سرگیجه، مشکلات قلبی، غش کردن، خونریزی معده، تهوع و استفراغ، فشار خون کم یا زیاد، سقوط از ارتفاع و یا آسیب‌دیدگی ناشی از تصادفات اتومبیل، تشنج، آسیب کبدی یا قلبی، تنفس کند،

مصرف بیش از حد مواد مخدر و مرگ. بسته به میزان الکل و نوع مواد مخدر مصرف شده، فرد ممکن است عوارض جانبی مضر مختلفی را تجربه کند. رایج‌ترین نوع ترکیبات الکلی و مواد مخدر و همچنین خطرات خاص آن‌ها به صورت زیر است.

کوکائین و الکل. مصرف کوکائین و الکل یکی از رایج‌ترین ترکیبات در بین مصرف‌کنندگان مواد مخدر است. کوکائین محرکی است که فشار خون، ضربان قلب و هوشیاری فرد را افزایش می‌دهد و این موضوع کمک می‌کند تا الکل سریع‌تر به مغز برسد.

مخلوط کردن کوکائین و الکل باعث ایجاد کوکااتیلن می‌شود که احساس لذت زیادی ایجاد می‌کند. از خطرات ترکیب کوکائین و الکل می‌توان به حمله‌ی قلبی، مصرف بیش از حد مواد و سپس مرگ مصرف‌کننده‌ی آن‌ها اشاره کرد.

هروئین و الکل. وقتی هروئین با الکل مصرف می‌شود، تنفس و ضربان قلب بسیار کند شده و تا حدی خطرناک می‌شود که تهدیدکننده‌ی زندگی است.

اکستازی و الکل. اکستازی محرکی است که در صورت مصرف با سایر مواد از جمله الکل می‌تواند واکنش‌های جانبی شدیدی ایجاد کند. ترکیب این دو می‌تواند باعث کم آبی شدید، اسهال، عرق کردن زیاد، گرمازدگی، حالت تهوع و استفراغ شود.

ماری‌جوانا و الکل. از آنجا که هر دو ماده باعث افسردگی می‌شوند، ترکیب ماری‌جوانا و الکل احتمال مصرف بیش از حد آن‌ها را افزایش می‌دهد. ترکیب هر دو ماده می‌تواند باعث سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، اضطراب زیاد و مسمویت الکلی شود.

مسکن و الکل. داروهای مسکن در صورت استفاده با الکل می‌توانند شرایط خطرناکی ایجاد کنند. وقتی این مواد ترکیب می‌شوند، خطر ابتلا به مشکلات کبدی و احتمالاً بیماری کبدی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

قرص‌های خواب‌آور و الکل. مصرف قرص‌های خواب‌آور به تنهایی خطرات مختلفی دارد. با این حال، هنگامی که با الکل ترکیب می‌شوند، اثرات قرص‌های خواب‌آور می‌تواند زندگی را تهدید کند. نوشیدن حتی مقدار کمی الکل در هنگام مصرف قرص‌های خواب‌آور می‌تواند اثرات آرام‌بخشی آن را افزایش دهد. هیچ کس هنگام مصرف قرص‌های خواب‌آور نباید الکل بنوشد، زیرا این کار باعث خواب‌آلودگی عمیق، مشکل تنفسی و حتی مرگ می‌شود.

داروهای ضد افسردگی و الکل. مخلوط یک داروی ضد افسردگی با الکل می‌تواند عوارض جانبی هر یک را بدتر کند. یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر مصرف الکل و داروهای ضد افسردگی، احساس افسردگی یا اضطراب بیشتر است که می‌تواند به ناتوانی در خواب و اختلال در رفتار منطقی منجر شود.

زنان چگونه تحت تأثیر تداخل الکل و مواد مخدر قرار می‌گیرند؟

عوارض جانبی ناشی از تداخل الکل و مواد مخدر ممکن است به ویژه در زنان آسیب‌زا باشد. در واقع، زنان نسبت به مردان ممکن است بیشتر در معرض خطر عوارض جانبی ناشی از تداخل الکل و مواد مخدر باشند. بدن زنان آب کمتر و چربی بیشتری نسبت به مردان دارد.

به همین دلیل، اگر زنان و مردان به یک اندازه الکل بنوشند، باز هم الکل در خون زنان بیشتر از مردان خواهد بود و در نتیجه عوارض ناشی از مصرف الکل نیز برای زنان بیشتر است. مقدار بیشتر الکل در خون، همچنین باعث تشدید اثرات مخرب مواد مخدر شده و خطرات تداخل این دو را در زنان افزایش می‌دهد.

در مورد کودکان و نوجوانان خطرات تداخل الکل و مواد مخدر چیست؟

اگرچه به نظر می‌رسد تداخل مواد مخدر با الکل خطر کمتری برای کودکان و نوجوانان داشته باشد، اما این موضوع باز هم نگران‌کننده است و والدین و پزشکان باید در مورد سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان بسیار هوشیار باشند.

منبع: جمعیت خیریه تولد دوباره – اقتباس و ترجمه: سعیده اسمی زاده

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top