skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
اعتیاد به مواد استروئیدی در مکمل های بدن سازی

اعتیاد به مواد استروئیدی در مکمل های بدن سازی

اعتیاد به مواد استروئیدی در مکمل های بدن سازی

میل به داشتن احساس خوب در مورد هیکل خود و دستیابی به ظاهر دلخواه می تواند برخی از افراد را به سمت استفاده از مکمل های بدن سازی استروئیدی بکشد.

ورزشکاران گاهی برای افزایش رشد و قدرت عضلات، رسیدن به اندامی ورزیده و بهبود بخشیدن به عملکرد ورزشی‌شان از قرص‌ها، ژل‌ها، کرم‌ها یا تزریق‌های استروئیدی استفاده می‌کنند که گاها نتایج منفی به همراه دارد.

با اینکه استروئیدها مانند یک ماده اعتیادآور معمولی از نظر شیمیایی باعث ایجاد سرخوشی نمی شوند، افرادی که به طور مرتب از این داروها استفاده می کنند در معرض خطر ابتلا به اعتیاد شدید هستند. استروئیدهای آنابولیک داروهای ساخته دست بشر هستند که تستوسترون، هورمون جنسی مردانه را تقلید می کنند.

نام کامل این داروها «استروئیدهای آنابولیک-آندروژنیک» است. کلمه “آنابولیک” به اثرات عضله سازی استروئیدها اشاره دارد و “آندروژنیک” به اثرات مردانه کننده آنها اشاره دارد.

رفتار وسواسی – اجباری برای ادامه استفاده از استروئیدهای آنابولیک اغلب زمانی شروع می شود که استروئیدها ظاهر و قدرت بدنی را در مدت زمان کوتاهی بهبود می بخشند، که در نهایت ممکن است منجر به ایجاد اعتیاد شود.

استروئیدهای آنابولیک مانند سایر مواد اعتیاد آور دو علامت اصلی رفتاری را به وجود می آورند:

  • اولا رفتار جستجو و استفاده از استروئیدهای آنابولیک در این افراد شبیه مصرف کنندگان مواد است.
  • مورد دوم ظاهر شدن علائم ترک است. زمانی که فرد مصرف کننده استروئید؛ مصرف این ماده را به طور کامل قطع یا متوقف کند علایم ترک در او ظاهر میشود. بروز علایم ترک در استروئیدها زمانی اتفاق می افتد که فرد دچار وابستگی شده باشد.

یک مطالعه بزرگ مروری نشان می‌دهد که حدود ۳۲ درصد از افرادی که از استروئیدهای آنابولیک سوء استفاده می‌کنند، وابسته می‌شوند. علائم ترک می‌تواند شامل خستگی، بی‌قراری، از دست دادن اشتها، بی‌خوابی، کاهش میل جنسی، و وسوسه نسبت به استروئید باشد. خطرناک‌ترین علائم ترک در این ماده؛ افسردگی است، زیرا گاهی اوقات منجر به افکار یا اقدام به خودکشی می‌شود.

اعتیاد به مواد استروئیدی در مکمل های بدن سازی | جمعیت خیریه تولد دوباره

درصد نامشخصی از مصرف کنندگان استروئید ممکن است دچار اعتیاد به استروئید شوند. اعتیاد به مواد با استفاده مداوم علیرغم پیامدهای نامطلوب آن مشخص می شوند. برای مصرف کنندگان استروئید، این مشکلات ممکن است شامل مشکلات جسمی یا روانی مانند رشد سینه (در مردان)، اختلال عملکرد جنسی، فشار خون بالا، چربی خون بیش از حد ، بیماری قلبی، نوسانات خلقی، تحریک پذیری شدید یا پرخاشگری باشد.

مصرف کنندگان استروئید آنابولیک همچنین از ترس اینکه تمرینات را از دست بدهند، محدودیت های غذایی خود را زیر پا بگذارند یا از استفاده از استروئیدها منع شوند، ممکن است فعالیت های مهم دیگر زندگی شان را کنار بگذارند. افراد درگیر اعتیاد به استروئید معمولاً مقدار زیادی از زمان و پول را صرف تهیه داروهای استروئیدی می کنند.

منبع: اداره آموزش جمعیت خیریه تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top