skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
عودکننده‌های مزمن چه کسانی هستند؟

عودکننده‌های مزمن چه کسانی هستند؟

عودکننده‌های مزمن چه کسانی هستند؟

عود زمانی اتفاق می‌افتد که فرد پس از مدتی بهبودی به مصرف مواد مخدر یا الکل برمی گردد.

لغزش فرایندی است در آن فرد نوشیدنی یا ماده ای را مصرف میکند، اما بلافاصله دوباره مصرف را متوقف می کند. ولی عود زمانی است که فرد به نوشیدن و/ یا مصرف مواد مخدر بازگشت کامل داشته باشد و به طور مکرر و اعتیادی رفتار مصرف را ادامه دهند.

بسیاری از افرادی که از اعتیاد بهبود می یابند با خطر عود مواجه هستند زیرا مصرف مزمن مواد می تواند منجر به تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز شود که ممکن است فرد را به سمت عود بکشاند. در روانپزشکی، عود یا بازگشت رفتار مصرف مواد مخدر، پس از یک دوره بهبودی رخ میدهد.

با وجودیکه عود یک فرایند محتمل در فرایند بهبودی است؛ تمام بهبود یافتگان به صورت مکرر عود را تجربه نمیکنند. در واقع به کسانی که به طور مکرر دوره‌هایی از عود و بهبودی را تجربه میکنند “عودکننده‌های مزمن” گفته می‌شود.

برای عودکننده‌های مزمن اغلب درمان بیست و یک روزه معمول یا شرکت در جلسه انجمن معتادان گمنام به تنهایی جواب نمی دهد. غالباً عودکننده‌های مزمن پس از حضور کوتاه در کمپ و مراکز ترک اعتیاد، مرکز را ترک می‌کنند و فوراً مصرف مواد یا الکل را آغاز می‌کنند. این چرخه‌ای است که بسیاری از خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و آن را درک نمی‌کنند.

سوال اینجاست که “چرا عودکننده‌های مزمن ترک نمی‌کنند؟”

شاید مهمترین دلیل حضور اختلالات و بیماری های همراه درمان نشده باشد. این افراد اغلب درگیر مشکلات روانپزشکی و یا جسمی دیگر نیز هستند که این بیماری ها و اختلالات راه را برای عود و بازگشت مجدد باز میکند. از طرف دیگر عزت نفس این افراد اغلب ضعیف است و نگرش ” من نمیتوانم؛ من از پس این کار بر نمی آیم” نسبت به خود دارند.

در هر حال علت عود مزمن هرچه که باشد، تقریباً همه عودکننده‌های مزمن نیاز به درمان طولانی‌مدتی دارند تا به آنها کمک کند بدون بازگشت مجدد به اعتیاد به جامعه بازگردند. این درمان‌ها باید علاوه بر مبحث بهبودی؛ درمان سایر جنبه‌های روانپزشکی و جسمی مراجعان را نیز دربربگیرند.

لازم به ذکر است که خوانندگان گرامی می‌توانند با تماس با کلینیک ترک اعتیاد پارس و صحبت با مشاوران مرکز در رابطه با راه‌های درمان عود، اطلاعات کافی را به دست آورند.

منبع: اداره آموزش جمعیت خیریه تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top