skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
کمپ ترک اعتیاد چیتگر – مرکز اقامتی میان مدت چیتگر بزرگسال ( کمپ ترک اعتیاد )

کمپ ترک اعتیاد چیتگر – مرکز اقامتی میان مدت چیتگر بزرگسال ( کمپ ترک اعتیاد )

کمپ ترک اعتیاد چیتگر بزرگسالان در یک نگاه

کمپ ترک اعتیاد چیتگر بزرگسالان که بصورت عامیانه به کمپ چیتگر معروف است اولین مرکز اقامتی میان‌مدت (کمپ ترک اعتیاد) در کشور است که فعالیت رسمی خود را با اخذ مجوز از سازمان بهزیستی از سال ۱۳۸۱ در زمینه ترک ‌اعتیاد و ارائه خدمات درمانی به بیماران مصرف‌کننده مواد، آغاز نموده است. روش درمانی این مرکز «پرهیز مدار- ایمان مدار» است و بهبودی بدون مصرف دارو در دستور کار قرار دارد. از شرایط اصلی پذیرش در این مرکز شرط سنی بالای ۲۵ سال و تمایل خود بیمار برای گذراندن دوره بستری است.
بیمار پس از طی پذیرش و مصاحبه اولیه، سیر بهبودی خود را که عموماً با علائم فیزیکی ترک همراه است در بخش سم زدایی مرکز آغاز می‌کند و در این مرحله بدن بیمار از مواد مخدر پاک می‌شود. پس از مرحله سم‌زدایی که معمولاً یک هفته طول می‌کشد، بیمار تا پایان دوره درمان در خوابگاه عمومی به سر می‌برد. در مراکز اقامتی میان مدت از جمله مرکز چیتگر بیشترین تلاش مربوط به ایجاد فضایی شبه خانواده برای تطابق بهتر بیمار با محیط واقعی زندگی، پس از ترخیص است. در طول دوره درمان برگزاری کلاس‌های آموزشی متعدد مهارت‌های زندگی، قدم‌های دوازده گانه و مددیاری در کنار آموزش خانواده‌ها شرایط را برای خروج بیمار – پس از اتمام دوره درمانی ۲۸ روزه- آماده می‌سازد. لازم به ذکر است در برخی موارد، فرد بیمار به واسطه سوء مصرف شدیدی که داشته است و شدت آسیب‌های وارده به دوره‌های بستری بیشتری نیاز دارد؛ لذا با رضایت بیمار و تشخیص متخصصین دوره درمان وی تمدید می‌شود.

آشنایی با روش «پرهیزمدار ـ ایمان مدار»

اعتیاد یک بیماری چندوجهی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است. اعتقاد بر این است که بیماری اعتیاد قابل درمان نیست ولی قابل کنترل است. برای درمان اعتیاد روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این روش‌ها، مدل درمانی «پرهیز مدار- ایمان مدار» است. اساس فعالیت مرکز اقامتی چیتگر بزرگسالان نیز بر این رویکرد درمانی می‌باشد.
برنامه درمان اقامتی «پرهیز مدار- ایمان مدار» از سال ۱۳۸۰ بر اساس تجربیات فروهر تشویقی (مؤسس جمعیت تولد دوباره) معرفی شد و پروتکل درمانی آن در سال ۸۵ به تصویب سازمان بهزیستی کشور رسید. روش درمانی «پرهیزمدار- ایمان مدار» یک برنامه‌ی درمانی گروهی ارزان قیمت است که بر مداخله غیر دارویی در دوران اقامت فرد بیمار تاکید دارد. مبنای مداخلات این روش درمانی، تسهیل‌گری مشاور همتا (مددیار) و برنامه دوازده قدمی است. این روش درمانی، یک برنامه‌ مشارکتی و گروهی کم هزینه است که در آن وابستگی به مواد به عنوان یک ناخوشی غیرقابل درمان، اما مهار شدنی و قابل بهبودی در نظر گرفته می‌شود.
کسب مهارت‌ و حضور در گروه‌های شبه خانواده، امکان شروع دوباره و احساس امنیت را به فرد بیمار داده و شرایط را برای جبران مشکلات گذشته، تجربه زندگی در خانواده و دریافت توجه و محبت از طرف اعضای خانواده فراهم می‌سازد. همه این موارد روش درمانی پرهیز مدار ـ ایمان‌مدار را به یک مدل اجتماعی (Social Model) تبدیل کرده که نهایتاً به حضور موفق فرد بیمار در اجتماع و زندگی سالم وی منجر می‌شود.

کمپ ترک اعتیاد چیتگر
کمپ ترک اعتیاد چیتگر

شرایط پذیرش بیمار در مرکز:

۱- سن بالای ۲۵‌‌ سال

۲- تمایل بیمار برای اقامت در مرکز

۳- به همراه داشتن کارت شناسایی بیمار و بستگان درجه یک بیمار

۴- به همراه داشتن وسایل مورد نیاز شخصی (لباس حمام، کفش، پتو و …)

۵- مدت هر دوره درمانی ۲۸ روز و هزینه هر دوره، طبق تعرفه سازمان بهزیستی است.

۶- به دلیل وجود همه‌گیری ویروس کرونا، به همراه داشتن برگه آزمایشگاهی تست منفی کرونا الزامی است.

توجه: پذیرش بیماران در کمپ چیتگر بزرگسالان همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۷ شب صورت می‌گیرد.

کمپ ترک اعتیاد چیتگر
کلاس‌های آموزش گروهی کمپ چیتگر

خدمات کمپ ترک اعتیاد چیتگر:

خدماتی که در طی دوره بستری به بیماران ارائه می‌شود عبارتند از:

۱- ویزیت پزشک: بیماران پس از پذیرش در کمپ چیتگر توسط پزشک ویزیت شده و همچنین به صورت هفتگی معاینه می‌شوند.

۲- سم زدایی: این دوره در هفته اول ورود بیمار به مرکز صورت می‌گیرد. در طول این دوره یک هفته‌ای بیمار از نظر جسمی از ماده مخدر پاک می‌شود. در این مرحله فرد بیمار تا یک هفته در یک مکان ایزوله استراحت می‌کند و تحت مراقبت پزشک و مددیار قرار گرفته تا بدن وی از وجود مواد مخدر پاک شود.

۳- جلسات مددیاری: بیماران پس از گذراندن دوره سم‌زدایی، هر ‌روز در جلسات قدم و مددیاری شرکت می‌کنند. در این جلسات مددیاران اعتیاد که خود نیز رهایافته از اعتیاد هستند و درد بیمار را به خوبی درک می‌کنند تجارب خود را به بیماران انتقال می‌دهند و به توضیح درباره مسائل مربوط به اعتیاد می‌پردازند.

۴- مشاوره فردی و خانوادگی: در موراد زیادی بیماران بستری‌شده در مراکز اقامتی با مشکلات حقوقی، فردی و خانوادگی مواجه هستند و لازم است به این مشکلات رسیدگی شود. مددکار اجتماعی به همراه مددیاران اعتیاد و مددیاران خانواده این بخش از خدمات را به بیماران و خانواده آن‌ها ارائه می‌دهند.

۵- برگزاری کلاس‌های آموزشی ماتریکس: این کلاس‌ها مخصوص بیمارانی است که هم مواد محرک و هم مواد مخدر مصرف کرده‌اند. آشنایی با برنامه ماتریکس، تأثیر مواد بر سیستم مغز و اعصاب، آشنایی با مشوق‌های درونی و بیرونی، چگونگی مواجهه‌ با وسوسه و … تنها بخشی از موضوعاتی است که در این جلسات مطرح می‌شود.

۶- برگزاری کلاس‌های مهارت‌های زندگی: اعتقاد بر این است که زندگی مجدد سالم نیازمند آشنایی با مهارت‌های فروانی است و به همین دلیل در مراکز اقامتی میان مدت از جمله مرکز چیتگر بزرگسالان کلاس‌ مهارت‌های زندگی با موضوعات مختلف کنترل خشم، حل مسأله، ارتباط بین فردی، برقرار ارتباط موثر و …. به صورت روزانه برای بیماران برگزار می‌شود.

۷- کلاس‌های تفریحی و ورزشی: فضای بسته مراکز اقامتی میان مدت، نیاز به برنامه‌های شاد و سرگرم کننده همچنین ورزش را ضروری می‌سازد و به همین دلیل در کمپ چیتگر بزرگسالان وسایل ورزشی فراوانی در دسترس بیماران است و در فضایی بسیار زیبا برنامه‌های مفرح دیگری برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

۸- جلسات آموزش خانواده: تحقیقات نشان داده است که نقش خانواده در فرایند بهبودی و ماندگاری در درمان بسیار موثر است. این در حالی است که متاسفانه خانواده‌ها به دلیل عدم شناخت کامل از بیماری اعتیاد، با رفتارها و حمایت‌های ناسالم خود ناخواسته موجبات لغزش و عود اعتیاد را مهیا می‌سازند. به همین دلیل کمپ چیتگر جلسات آموزش خانواده را به صورت هفتگی ـ در روزهای پنجشنبه ـ در دستور کار خود قرار داده و با آموزش خانواده‌های بیماران بستری‌شده اطلاعات لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. تدریس این جلسات بر عهده مددیاران اعتیاد و خانواده است.

۹- خدمات روانشناختی: یکی از مهم‌ترین عوامل پایداری فرد در پاک ماندن و بهبودی، جنبه روانی بیماری عتیاد می‌باشد. از همین روی کمپ ترک اعتیاد چیتگر بزرگسال با ویزیت بیماران توسط روان‌پزشک مرکز، به ارائه خدمات راونشناختی به بیماران می‌پردازد.

۱۰- تمدید دوره بیماران: بیمارانی که یک دوره درمانی خود را در مرکز سپری کرده‌اند و هنوز آمادگی حضور در اجتماع را ندارند، می‌توانند با تمدید دوره و شرکت در کارگاه‌های آشنایی با «برنامه دوازده قدم»، خود را برای ورود به اجتماع آماده کنند.

۱۱- پیگیری پس از ترخیص: دوره پس از خروج از مرکز برای بیمار و همچنین خانواده وی چالش‌های فراوانی را برعهده دارد و حضور فردی متخصص را برای راهنمایی به شدت می‌طلبد. در همین راستا علاوه بر ارتباط مستمر مددیاران کمپ چیتگر با خانواده بیماران، تمامی بیماران ترخیص شده در سه مرحله یک‌ماهه، سه‌ماهه و شش‌ماهه پیگیری می‌شوند. این بخش از فعالیت های مرکز تاثیر بسزایی در پایش خدمات درمانی مرکز دارد.

درانتها برای اطلاع از هزینه پذیرش کمپ چیتگر بزرگسال و کسب اطلاعات بیشتر با تلفن ۴۴۱۹۱۹۱۱-۰۲۱ تماس بگیرید.

نشانی: اتوبان تهران-کرج، بعد از متروی ایران خودرو، خروجی شهرک علم و فن آوری، بعد از باغ گیاه شناسی، به طرف شهرک سرو آزاد
تلفن: ۴۴۱۹۱۹۱۱-۰۲۱

تلفن مشاوره و فکس: ۴۴۱۸۱۱۱۹-۰۲۱

This Post Has 3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top