skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
کاپتاگون چیست؟

کاپتاگون چیست؟

کاپتاگون چیست؟

ماده مخدری که به نام کاپتاگون شناخته می شود، پرتقاضاترین ماده مخدر در خاورمیانه بوده و رواج کسترده آن در کشور آمریکا آغاز شده است.

با ادامه سرکوب قاچاق در این منطقه، هر ماه میلیون ها قرص توسط ماموران مبارزه با مواد مخدر در کشورهای حاشیه خلیج فارس کشف می شود.

اما کاپتاگون چیست، چه کسانی آن را مصرف می کنند و چه تاثیراتی بر روی کاربران می گذارد؟

Captagon اولین بار در سال ۱۹۶۱ به عنوان جایگزینی برای آمفتامین و مت آمفتامین ساخته شد و برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی و به طور معمول افسردگی استفاده شد.

با این حال، این دارو هرگز توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تاییدیه نظارتی دریافت نکرد و در سال ۱۹۸۱ پس از اینکه جامعه پزشکی تشخیص داد که خواص اعتیادآور این دارو بیشتر از مزایای بالینی آن است، به عنوان یک ماده مخدر اعلام شد.

در سال ۱۹۸۶ تولید کاپتاگون تقریباً در همه کشورها غیرقانونی اعلام شد، اما تولید غیرقانونی دارو همچنان ادامه یافت.

امروزه، اکثر قرص هایی که به عنوان کاپتاگون در سراسر دنیا فروخته می شوند، شباهت کمی با قرص های تولید شده در دهه ۱۹۶۰ دارند.

اگرچه این قرص‌های تقلبی با لوگوی کاپتاگون مهر شده‌اند، اما اغلب به رنگ سفید یا قهوه‌ای مایل به زرد هستند و احتمال کمتری وجود دارد که حاوی فن‌تیلین باشند، ماده شیمیایی که برای اولین بار در قرص‌های اصلی استفاده شد.

در عوض بیشتر از ترکیبی از سایر مشتقات آمفتامین که تولید آسان‌تر است و همچنین افزودنی‌هایی مانند کافئین، کینین و پاراستامول ساخته می‌شوند.

پس از گزارش هایی مبنی بر استفاده جنگجویان از داعش در میدان نبرد، کاپتاگون به سرعت با جنگ داخلی در سوریه مرتبط شد.

صحبت از توانایی جنگجویان داعش به قدرت های ماوراء طبیعی پس از مصرف کاپتاگون توسط تولیدکنندگان و جنگجویان داعش مطرح شد، اما تا حد زیادی این مورد توسط کارشناسان رد شده است.

تحلیلگران اغلب تأثیر مواد مخدر بر درگیری را زیر سؤال می بردند و در عوض به تجارت کاپتاگون یک جریان درآمد پرسود برای کارتل‌های مواد مخدر اشاره می کردند. بازارهای اصلی کاپتاگون در کشورهای عربی خلیج‌فارس است، جایی که به عنوان یک ماده مخدر تفریحی در بین جوانان، به ویژه در عربستان سعودی، محبوب است.

داده‌های مربوط به میزان گسترده استفاده از کاپتاگون در عربستان سعودی کمیاب است، اما معروف است که به عنوان یک داروی مهمانی و در میان دانش‌آموزانی که تحت فشار برای عملکرد تحصیلی هستند، محبوب و جا افتاده است.

در سال ۲۰۱۵، دبیرکل کمیته ملی کنترل مواد مخدر عربستان سعودی گفت که اکثر معتادان به مواد مخدر در این کشور بین ۱۲ تا ۲۲ سال سن دارند و ۴۰ درصد از معتادان به کاپتاگون معتاد هستند.

کاپتاگون چیست؟ | جمعیت خیریه تولد دوباره

اثرات مصرف کاپتاگون

کاپتاگون یک آمفتامین بسیار اعتیاد آور است. این دارو با تحریک سیستم عصبی مرکزی، افزایش هوشیاری و تمرکز عمل می کند و به کاربران اجازه می دهد بیدار بمانند.

این دارو با داروهایی مانند آدرال، آمفتامین دیگری که برای درمان ADHD در کودکان استفاده می شود، مقایسه شده است.

علیرغم توصیفاتی که از جنگجویان افراطی در سوریه در مورد احساس شکست ناپذیری هنگام مصرف مواد مخدر وجود دارد، اثرات کاپتاگون عموماً خفیف است و مصرف کنندگان آن می‌گویند که احساس سرخوشی خفیفی دارند و همچنین پرحرف و پرانرژی‌تر هستند.
اما سوء استفاده از کاپتاگون می تواند عواقب بسیار مخربی برای کسانی که معتاد به این ماده می شوند داشته باشد.

به گفته The Cabin، یک گروه خدمات ترک اعتیاد که در عربستان سعودی فعالیت می کند، مصرف کنندگان طولانی مدت آمفتامین ممکن است از طیف وسیعی از عوارض جانبی از جمله گیجی، توهم، تهوع، استفراغ، تشنج، فشار خون بالا و تپش قلب رنج ببرند.

سایر عوارض جانبی گزارش شده توسط مصرف کنندگان تفننی کاپتاگون، شامل تاری دید، سرگیجه، مشکلات تنفسی، تپش قلب، علائم گوارشی، درد عضلات و مفاصل، نوسانات خلقی، گیجی، احساس عصبانیت و تحریک پذیری است.

هنگامی که معتادان به این نوع ماده سعی می کنند مصرف قرص های کاپتاگون را ترک کنند، اغلب با علائم شدید ترک، از جمله خستگی مواجه می شوند که باعث می شود دوباره به دنبال دارو بگردند.

درمان اعتیاد به کاپتاگون معمولاً شامل روان درمانی و همچنین برنامه های ورزشی و رژیمی است.

منبع: thenationalnews

تهیه و تدوین: مرتضی مبصری اطلاع رسانی جمعیت تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top