skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
کانابینوئیدهای صنعتی چه هستند؟

کانابینوئیدهای صنعتی چه هستند؟

کانابینوئیدهای صنعتی چه هستند؟

کانابینوئیدهای صنعتی (که به آن حشیش مصنوعی یا ماری جوانا صعتی نیز گفته می شود) یک ماده روانگردان جدید (NPS) است که در ابتدا برای تقلید یا ایجاد اثرات مشابه مواد ساخته شده از شاهدانه طراحی شده بود.

با این حال، کانابینوئیدهای صنعتی کاملا اثرات THC (دلتا-۹ تتراهیدروکانابینول، ماده فعال حشیش) را تقلید نمی کنند. اثرات منفی این قبیل مواد؛ از مواد تولید شده از شاهدانه بیشتر است. به همین دلیل، استفاده از اصطلاحات حشیش مصنوعی یا ماری جوانا صنعتی برای این مواد نادرست است. اصطلاح صحیح برای این مواد آگونیست صنعتی کانابینوئید (SCRAs) است – اما برای سادگی فهم در این مطلب از عبارت کانابینوئیدهای صنعتی استفاده می شود.

کانابینوئیدهای صنعتی مواد شیمیایی پودری هستند که معمولاً با حلال ها مخلوط می شوند و روی گیاهان اسپری می شوند و در بسته های رنگارنگ و مارک دار فروخته می شوند. کانابینوئیدهای صنعتی با نام های تجاری مختلف به بازار عرضه می شوند.

اسپایس اولین محصول از سری محصولات کانابینوئید صنعتی بود که در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی فروخته می شد. این مواد بسیار قوی تر از گل است. از آن زمان تعدادی از محصولات مشابه مانند Kronic، Northern Lights، K2 و Kaos.4 ایجاد شده است.

کانابینوئیدهای صنعتی را تولید کنندگان به‌عنوان چای تقویت‌کننده جنسی، بخور گیاهی و …. نیز به بازار عرضه میکنند.کانابینوئیدهای مصنوعی معمولاً به صورت تدخینی و کشیدنی مصرف می شوند. اثرات آن معمولاً در عرض چند دقیقه احساس می شود و در عرض مدت کوتاهی به اوج خود میرسد

اثرات کانابینوئیدهای مصنوعی

هیچ مقدار امنی برای مصرف مواد مخدر وجود ندارد و همواره مصرف مواد با خطرات جدی ای همراه است.

کانابینوئیدهای صنعتی بر روی هر فردی تأثیر متفاوتی می‌گذارند که میتواند بر اساس ملاک های زیر متفاوت باشد:

  • قد؛ وزن و سلامتی
  • آیا فرد به مصرف آن ماده عادت کرده است
  • آیا داروهای دیگر همزمان مصرف می شوند
  • مقدار مصرف
  • قدرت دارو (از دسته ای به دسته دیگر متفاوت است)
  • محیط (محل مصرف دارو).

اثرات اولیه کانابینوئیدهای مصنوعی می تواند شامل موارد زیر باشد:

ایجاد آرامش، رضایت، از دست دادن هماهنگی؛ ضربان قلب سریع و نامنظم، افکار رقابت جویانه؛ بی قراری، اضطراب و پارانویا؛ روان پریشی؛ رفتار پرخاشگرانه و خشونت آمیز؛ درد قفسه سینه؛ استفراغ؛ افزایش فشار خون (فشار خون بالا)؛ مشکلات تنفسی؛ هایپرترمی (گرم شدن بیش از حد)؛ تجزیه بافت عضلانی؛ آسیب حاد کلیه؛ تشنج؛ سکته و مرگ

کانابینوئیدهای صنعتی بسته به خلق و خوی فرد یا محیطی که در آن قرار دارد اثرات متفاوتی ایجاد میکنند: وضعیت ذهنی فرد، برخوردهای قبلی با داروهای روانگردان و انتظارات از آنچه قرار است اتفاق بیفتد. روی اثر ماده تاثیر میگذارد.

برای مثال، احساس استرس یا اضطراب قبل از استفاده از کانابینوئیدهای صنعتی می‌تواند در اثر استفاده بزرگ‌تر شده و منجر به ایجاد تجربه‌ای ناخوشایند شود.

کانابینوئیدهای صنعتی چه هستند؟ | جمعیت خیریه تولد دوباره

علاوه بر آن محیطی که در آن شخصی کانابینوئیدهای صنعتی مصرف می‌کند (با چه کسی، در داخل یا خارج از منزل، نوع موسیقی و نور) بر تجربه مصرف او تاثیر میگذارد. برای مثال، استفاده از کانابینوئیدهای صنعتی در محیطی آرام و ساکت می تواند به یک تجربه خوشایند منجر شود، اما قرار گرفتن در یک مکان پر سر و صدا و شلوغ ممکن است منجر به یک تجربه منفی شود.

علایم خطر استفاده بیش از حد یا اوردوز:

  • ضربان قلب سریع/نامنظم
  • درد قفسه سینه
  • مشکلات تنفسی
  • هایپرترمی شدید (دمای بدن بالا)
  • رفتار هذیانی

اثرات بلند مدت کانابینوئیدها

استفاده منظم از کانابینوئیدهای صنعتی در نهایت می تواند باعث مشکلات سلامت روان، مشکلات قلبی و اختلالات رفتاری و شناختی شود. افراد مبتلا به بیماری های روانی یا سابقه خانوادگی این بیماری ها باید از مصرف کانابینوئیدهای صنعتی خودداری کنند.

افرادی که از کانابینوئیدهای مصنوعی استفاده می کنند در معرض خطر بیشتری برای تجربه علائم اضطراب و افسردگی هستند و استفاده طولانی مدت به شدت با اختلالات جدی سلامت روان مرتبط است. هم افراد سالم و هم افراد آسیب پذیر می توانند پس از استفاده از کانابینوئیدهای صنعتی دچار روان پریشی شوند. و در مقایسه با شاهدانه، علائم روان پریشی مرتبط با کانابینوئیدهای صنعتی شدیدتر است و می تواند تا هفته ها پس از آخرین استفاده ادامه یابد.

تحمل و وابستگی

افرادی که به طور منظم از کانابینوئیدهای صنعتی استفاده می کنند می توانند به سرعت به این دارو وابسته شوند. آنها ممکن است احساس کنند که برای انجام فعالیت های عادی خود مانند کار، مطالعه و معاشرت یا صرفاً برای گذراندن روز به کانابینوئیدهای مصنوعی نیاز دارند. آنها همچنین ممکن است مجبور شوند برای رسیدن به اثر دلپذیر مواد، به طور مستمر مقادیر بیشتری از کانابینوئیدهای صنعتی مصرف کنند.

منبع: جمعیت خیریه تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top