skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
درحال ترک اعتیاد هستید؟ این غذاها رو نخورید

درحال ترک اعتیاد هستید؟ این غذاها رو نخورید

پاسخ پزشکان به پرتکرار‌ترین سوال‌های درمان اعتیاد:

درحال ترک اعتیاد هستید؟ این غذاها رو نخورید

مصرف دوغ و ماست ترش و ترشیجات اسیدی هم توصیه نمی‌شوند‌. مصرف قلیان و تاحدی سیگار نیز وضع را بدتر می‌کند ولی مایعات کافی، تغذیه مکرر و مختصر توصیه می‌شود. در افراد غیر دیابتی استفاده از عسل، خرما کشمش، کلوچه و بیسکوییت هم توصیه می‌شود.

درحال ترک اعتیاد هستید؟ این غذاها رو نخورید

هفته گذشته در یکی از مطالب مرتبط با سوالات پرتکرار افراد درباره ترک اعتیاد، کاربری اطلاعات جالبی درباره بهترین رژیم غذایی هنگام قطع مصرف مواد مخدر در ادنا منتشر کرد که توضیح می‌داد بیمار بهتر است در این دوره چه دارویی مصرف کند و از خوردن چه غذاهایی بپرهیزد. اطلاعات این نویسنده را در اختیار پزشک درمانگر اعتیاد قرار دادیم که نظر علمی خود را بدهد. دکتر رامین رادفر با تایید اطلاعات داده شده تاکید کرد که این توصیه‌ها اگرچه مناسب افرادی که به متامفمتامین و گل اعتیاد دارند مناسب نیست اما بقیه نکات آن کاملا صحیح است.

*در این کامنت اینطور نوشته شده بود:

«موقع ترک مخدر، پزشک برای کنترل علائم خماری دارو تجویز می کند که به این روش درمان باز گیری ۷ تا ۱۰ روزه با کلونیدین می گویند. خود این داروها وابستگی ایجاد نمی‌کنند اما در هنگام ترک مخدر، مصرف انواع الکل و آبجو باعث تشدید علائم خماری می‌شوند و فرد را به شدت اذیت می‌کند. مصرف دوغ و ماست ترش و ترشیجات اسیدی هم توصیه نمی‌شوند‌. مصرف قلیان و تاحدی سیگار نیز وضع را بدتر می‌کند ولی مایعات کافی، تغذیه مکرر و مختصر توصیه می‌شود. در افراد غیر دیابتی استفاده از عسل، خرما کشمش، کلوچه و بیسکوییت هم توصیه می‌شود. همچنین فلفل قرمز هم کمی ضد درد است. دمنوش گل گاو زبان، میخک و جوز هندی (چنانچه منع مصرف نداشته باشید) توصیه می‌شود. درنهایت پس از اتمام دوره بازگیری، بدن فرد از ماده مخدر پاک شده وآزمایش ادرار منفی خواهد شد و دوره درمان بازگیری تمام می‌شود.این روش به انگیزه قوی،حمایت اطرافیان واراده خوب نیاز دارد.»

از چه زمانی خماری شروع می‌شود؟

دکتر رادفر در ادامه این توصیه‌ها، درباره عادت‌های غذایی موجود و ترک اعتیاد این نکات را هم اضافه کرد: «به جز متامفتامین و گل، در درمان دیگر اعتیادها به مواد مخدر دو مرحله داریم. یک فاز آن وقتی است که بیمار دچار عوارض جسمی نرسیدن مواد می‌شود؛ چیزی که اصطلاحا به آن خماری می گویند. این حالت ظرف چند ساعت بعد از قطع مصرف شروع شده و جز در برخی موارد، بیشتر از دو هفته معمولا طول نمی‌کشد. ما در این مواقع، درمانی به اسم درمان علامتی داریم که علائم ناشی از محرومیت را با داروهای متفاوت کنترل می‌کنیم. در راس این داروها کلوندین قرار دارد قبلا بیشتر رایج بوده است. برای مثال قبل از آمدن بوپرنورفین ما داشتیم بیماران را با این روش درمان می‌کردیم. یعنی بهزیستی به مراکز کلوندین می‌داد و بعضی هم آن را در بازار سیاه هم می‌خریدند.» به گفته او این دارو برای این تجویز می شود که برهم خوردن تعادل های شیمیایی مغز را کنترل کند. «یعنی باعث می‌شود که خمیازه، آب ریزش بینی، سیخ سیخ شدن موها، سرما سرما شدن و علائم تیپیکال خماری در حد قابل قبولی کاهش یابد.» این درمانگر گفت: «برای مثال بیمار دچار اسهال یا مثلا بی‌خوابی می شود و ما برای این مشکلات او داروهای جانبی می‌دهیم. همچنین رژیم‌های غذایی گفته شده هم بسیار متعارف است. یعنی هرچیزی که ادرار بیمار را اسیدی کرده، دفع مخدر را تسریع می کند و در نتیجه فرایند خمار شدن سریع تر می‌شود؛ ولی ما که نمی‌خواهیم ماجرا سریع‌تر پیش برود، به بیمار می‌گوییم که این غذاها را نخورد. همه این‌ها در مرحله جسمی قرار دارد و با این حال حتی اگر کاری نکنیم هم باز دوران خود را می‌گذراند. یعنی کسی تا امروز از خماری نمرده است و این مرحله را سخت یا آسان گذرانده.»

او در پایان تاکید کرد: «نکته ای که درباره انگیزه و حمایت خانواده اشاره شده هم درست است ولی همه این ها برای مرحله علائم جسمی بوده و این مداخله در مراحل وسوسه و عود نقشی ایفا نمی‌کنند و تاثیری ندارد.»

منبع: پایگاه خبری اعتیاد

This Post Has 2 Comments
  1. سلام خسته نباشید من مصرف متادون شیشه گل و تریاک داشتم الان حدود۳۰روزه ک ترک کردم حدود۱۵روزپیش یکی از دوستام قرص دوغی را بهم معرفی کرد و گفت ب ترکت کمک میکنه و من حدود۱۰روز ازآن استفاده کردم یک روز قرص کپسولی ک مصرف میکردم را تموم کردم و استفاده نکردم شب ک شد دیدم ای وای انگار برگشتم ب روز اول خماری بدنم سرد و گرم میکرد و بعد از مطالعه فهمیدم ک مخدر داره خواستم بدونم چند روزه از بدنم خارج میشود

  2. من یدفعه چند ماه نمی کشم و تنها راه دوری از اعتیاد کسانی هستند که با آنها در ارتباط هستید. دور همه رو خط زدم . فقط بعد از روز سوم یک روز تحمل کنید دیگه درد و خماری تمومه فقط تغذیه خوب و ورزش کنید تا بدن قوی بداشته باشید تا راحتتر ترک کنید، چون اکثرا معتادان تغذیه بدی دارند

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top