skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
تفاوت وسواس و اعتیاد

تفاوت وسواس و اعتیاد

تفاوت وسواس و اعتیاد

تفاوت وسواس و اعتیاد: از منظر بیرونی، اعتیاد و وسواس مشابه به نظر می رسند. در واقع، گاهی اوقات این کلمات به جای هم استفاده می شوند. اما با وجود یکسان به نظر رسیدن، وسواس و اعتیاد تفاوت های مشخصی با هم دارند.

فقط به این دلیل که فردی نسبت به چیزی وسواس دارد، لزوماً به این معنی نیست که به آن معتاد شده است و بالعکس. حتی ممکن است شخصی باور کند که رفتارش کاملاً وسواسی است، در حالی که واقعاً اعتیادی است. برای دریافت درمان مناسب، مهم است که بیماران بتوانند بین این دو عارضه تمایز قائل شوند

وسواسی بودن چگونه است

وسواس، تمایل به انجام کاری است که معمولاً به رفتارهای خاصی منجر می شود. فردی که دارای وسواس است، معمولاً تشریفاتی را برای کنترل افکار اجباری انجام می دهد. پس از گذشت زمان، این روال های آیینی بخشی از زندگی روزمره او می شود.

برخی از نمونه‌های رفتارهای وسواسی عبارتند از شانه کردن موهایتان به همان روش هر روز، چک کردن قفل تمام درها، چک کردن مداوم اتو یا گاز، تکرار مجدد مکالمات یا جملات در ذهن و حتی شستن دست‌ها بلافاصله پس از لمس کردن چیزی.

در حالی که رفتارهای وسواسی از فردی به فرد دیگر متفاوت است، همه آنها ریشه در ترس دارند. افراد مبتلا به وسواس فکر می کنند اگر روال کار خود را دنبال نکنند، با پیامدهای ناگواری مواجه خواهند شد. این می تواند از پیامدهای واقع بینانه مانند سردرد گرفتن تا نتایج غیرعملی مانند آتش سوزی خانه یا حتی مرگ متغیر باشد. در واقع ترس واقعی یا خیالی، می تواند منجر به رفتار وسواسی شود.

تعریف اعتیاد

اعتیاد فرآیندی است که در آن فرد به یک ماده یا رفتار وابسته می شود. فردی که معتاد است هرگز احساس رضایت واقعی نخواهد کرد مگر اینکه رفتار اعتیادی مد نظرش را انجام دهد. نمونه هایی از رفتارهای اعتیادآور رایج عبارتند از:

  • نوشیدن الکل و مصرف مواد برای کسب آرامش یا لذت
  • مصرف داروهای تجویزی برای بی حس کردن درد
  • خرید کنید تا احساس بهتری نسبت به ظاهر خود داشته باشد
  • قمار برای کسب درآمد سریع و آسان
  • ورزش برای افزایش آدرنالین
  • انجام بازی های ویدیویی برای احساس موفقیت
  • خوردن شکر برای دریافت انرژی
  • تماشای پورن برای احساس مطلوب بودن

همه اعتیادها، چه شامل مواد باشند و چه نباشند، ریشه در تمایل به فرار از جایی نامطلوب به جایی لذت بخش دارند. افراد مبتلا به اعتیاد رویای خود را در مورد زندگی با استرس کمتر، درد کمتر و انرژی بیشتر در سر می پرورانند. آنها سپس برای تعقیب آن هدف از مواد استفاده می کنند یا رفتارهای مخاطره آمیزی انجام می دهند. تلاش برای رسیدن به این زندگی فانتزی ممکن است منجر به رفتارهای اعتیاد آور و در برخی موارد وابستگی فیزیکی به مواد شود.

تفاوت وسواس و اعتیاد

چگونه وسواس را از اعتیاد تشخیص دهیم

اگرچه وسواس و اعتیاد شبیه به هم هستند، راه های مختلفی برای تشخیص آنها وجود دارد. بزرگترین تمایز بین این دو این است که افراد مبتلا به وسواس، عادت هایی را برای یافتن تسکین و نه برای لذت بردن انجام می دهند.

افراد مبتلا به اعتیاد به طور مداوم به دنبال یک احساس لذت بخش هستند. وسواس ریشه در ترس دارد، در حالی که اعتیاد بر میل متمرکز است. علاوه بر این، افراد مبتلا به وسواس معمولاً از رفتارهای خود آگاه هستند ولی کسانی که اعتیاد دارند، ممکن است اختلال خود را پنهان کنند یا مشکلی را انکار کنند.

وقتی فردی وسواس دارد، احساس می کند مجبور است یک روتین روزانه را کامل کند یا کارها را به روش خاصی انجام دهد. او دوست ندارد رفتارهای وسواسی را انجام دهد و هیچ لذتی از انجام آن نمیبرد. این در حالی است که افراد درگیر اعتیاد اغلب در رفتار اعتیادی شان دنبال لذت هستند و آن رفتار را به سایر رفتارهای لذت بخش زندگی شان اولویت میدهند.

اگر فردی هم با وسواس و هم با اعتیاد دست و پنجه نرم کند، هم میل او به فرار و هم نیاز به اجتناب از ترس تشدید می شود.

درمان اعتیاد و رفتارهای وسواسی همزمان

از آنجایی که اعتیاد و وسواس به راحتی با هم ترکیب می شوند، ممکن است بهبودی از هر دو مشکل باشد. با این حال، این موضوع امکان پذیر است و بسیار مهم است که مراجع برای درمان همزمان هردوی آنها تلاش کند.

کلید درمان هر دو موضوع جداسازی رفتارها و ردیابی آنها به ریشه مشکل است. هنگامی که ریشه را درک کردید، می توانید اقداماتی را انجام دهید تا تشخیص دهید که مشکل از کجا آمده است و روی آن کار کنید. برای این کار لازم است از کمک متخصص بهره مند شوید.

منبع: دفتر پژوهش جمعیت تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top