skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
اعتیاد به ورزش چیست؟

اعتیاد به ورزش چیست؟

اعتیاد به ورزش: ورزش و تناسب اندام برای بدن و ذهن انسان مفید است. و انجام امور ورزشی باعث سلامت جسم و روان می‌شود ولی زمانی که وسواس ناسالم نسبت به ورزش و تناسب اندام پیدا می کنید، پی می‌برید که معتاد به ورزش شده‌اید.

ورزش و تناسب اندام برای بدن و ذهن شما مفید است. اما اعتیاد در ورزش و اجیاری شدن آن برای شما ممکن است اتفاق بیفتد، به خصوص زمانی که هدف نهایی خاصی در ذهن دارید. از آنجا که گذراندن زمان زیاد در باشگاه شروع به تداخل با مسئولیت های روزمره شما می کند، ضروری است که وضعیت خود را ارزیابی کنید و از خود بپرسید که آیا به سادگی به دنبال یک هدف تناسب اندام هستید یا به ورزش معتاد شده‌اید.

در اینجا چند شاخص وجود دارد که ممکن است به ورزش کردن معتاد شده باشید.

وقتی فردی وسواس ناسالم نسبت به ورزش و تناسب اندام پیدا می کند، به این حالت، اعتیاد به ورزش می گویند. این نوع اعتیاد اغلب نتیجه یک تصویر سازی از بدن یا اختلال خوردن است.

ورزش باعث آزاد شدن اندورفین و دوپامین در سیستم عصبی می شود (هرمونهایی که باعث ایجاد یک لذت می شود). در برخی موارد، افراد ممکن است به این حس لذت یا پاداشی که از مغز بر اثر ورزش کردن دریافت می کنند وابسته شوند.

برخی از ویژگی هایی که معتادان به ورزش اغلب از خود نشان می دهند عبارتند از:

  • درگیر شدن در ورزش حتی زمانی که باعث آسیب جسمی شود
  • ادامه رفتار با وجود تمایل به تغییر
  • ورزش در خفا
  • تمرکز ناسالم بر آمادگی جسمانی
  • نادیده گرفتن مسئولیت هایی مانند روابط یا کار
  • کناره گیری از تعهدات اجتماعی

سایر رفتارهای اجباری و وسواس ممکن است در افرادی که با اعتیاد به ورزش دست و پنجه نرم می کنند وجود داشته باشد. آسیب دیدگی یا بیماری معمولاً کسی را که معتاد به ورزش است، از ورزش کردن منع نمی کند.

فردی که به ورزش معتاد است ممکن است علائم ترک را نیز به صورت افسردگی، سردرد و بدن درد در صورت عدم ورزش تجربه کند.

چه چیزی باعث اعتیاد به ورزش می شود؟

فردی که به ورزش کردن اعتیاد دارد دارد در حین ورزش احساس شادی می کند و هنگامی که آن را متوقف می‌کند، هرمون‌های انتقال دهنده های عصبی مسئول احساس سرخوشی کاهش می یابند.

برای اینکه معتادان به ورزش همین احساس را داشته باشند، باید به ورزش ادامه دهند. افراد معتاد به ورزش اغلب می توانند تشخیص دهند که مشکل دارند زیرا افکار مزاحم در مورد تمرین شروع به غلبه بر سایر تمایلات می کند. این نوع ورزشکاران ممکن است فعالیت‌های اجتماعی‌شان کاهش یابد یا انجام تعهدات حرفه‌ای و رسیدگی به امور روزمره برایشان مشکل باشد.

مشاوره گرفتن از یک متخصص پزشکی بهترین گزینه برای مهار اعتیاد شما در امور ورزشی است. ممکن است پزشک از فرد بخواهد که یک دفترچه یادداشت از برنامه های تمرینی خود داشته باشد و زمانی را که صرف ورزش می کند یادداشت کرده تا مشخص شود آیا علائم اعتیاد به ورزش را دارد یا خیر.

اعتیاد به ورزش چیست؟ | جمعیت خیریه تولد دوباره

وسواس ورزش در هر فردی به طور متفاوتی ایجاد می شود. در اینجا دو نوع اعتیاد به ورزش وجود دارد:

اولیه

اعتیاد به ورزش اولیه نوعی اعتیاد رفتاری است که در افرادی اتفاق می‌افتد که به غیر از اعتیاد ورزشی، شرایط روانی دیگری ندارند. این اعتیاد در مردان شایع تر است و معمولاً به دلیل احساس “بالا” ناشی از اندورفین ایجاد می شود.

ثانویه

هنگامی که فردی در کنار اعتیاد به ورزش با اختلال روانی دیگری دست و پنجه نرم می کند، ورزش کردن به عنوان اعتیاد ثانویه شناخته می‌شود. این نوع اعتیاد به ورزش در زنان شایع تر است و اغلب به دلیل مشکلات تصویر بدن ایجاد می شود. افرادی که با اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی سروکار دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اعتیاد به ورزش ثانویه هستند.

در حالی که ورزش منظم ممکن است ماهیچه ها و استخوان های شما را تقویت کند، ورزش وسواسی می تواند خطر شکستگی، آسیب مفاصل، رگ به رگ شدن رباط ها و پارگی عضلات را افزایش دهد. افراد مبتلا به این نوع اعتیاد، به همراه آسیب‌های موجود کمبود مواد مغذی به دلیل اختلال خوردن، ممکن است وضعیت نسبتاً بدتری داشته باشند و در طول بهبودی با مشکلات بیشتری روبرو شوند.

گزینه های درمانی

اگر در ورزش کردن اعتیاد دارید، اولین گام برای بهبودی این است که بپذیرید که مشکل دارید. خودکنترلی ابزاری عالی برای درمان اعتیاد به ورزش است. اما، اگر نمی توانید به تنهایی میل به ورزش را کنترل کنید، باید با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.

درمان همراه با سایر فعالیت های سالم مانند یوگا یا مدیتیشن می تواند به درمان این اعتیاد کمک کند.

اقدامات دیگری که می توانید انجام دهید که شامل تغییر به شکل جدیدی از ورزش یا محدود کردن تمرینات فعلی است. در برخی موارد شدید، ممکن است بخواهید به طور کامل از تمرین اجتناب کنید تا کنترل را دوباره به دست آورید.

مراقب مصرف کافئین یا استفاده از سایر مواد اعتیاد آور مانند مواد مخدر یا الکل باشید، زیرا این امر می تواند منجر به اعتیاد ثانویه شود که درمان آن می تواند دشوارتر باشد.

مدت زمانی که فرد برای درمان اعتیاد به ورزش نیاز دارد به شدت بیماری او بستگی دارد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان از این نوع اعتیاد رنج می‌برید، برای کسب اطلاعات بیشتر با یک متخصص طب ورزشی صحبت کنید.

منبع: www.medicinenet.com

تهیه و تدوین: مرتضی مبصری روابط عمومی جمعیت تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top