skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
ترک اعتیاد در منزل واقعیت دارد؟

ترک اعتیاد در منزل واقعیت دارد؟

ترک اعتیاد در منزل واقعیت دارد؟ پاسخ پزشکان به پرتکرار‌ترین سوال‌های درمان اعتیاد:

ترک اعتیاد در منزل واقعیت دارد؟ اگر شما یا عزیزانتان درگیر اعتیاد هستید، احتمالا حداقل یک بار هم که شده به این فکر کرده‌اید که چطور می‌توان این بیماری رنج‌آور را داخل منزل ترک کرد؟ در این متن همچنین می‌توانید جواب به سوال‌های دیگری در این باره را پیدا کنید.

ترک اعتیاد در منزل واقعیت دارد؟

یک درمانگر اعتیاد درباره خوددرمانی این بیماری گفت: این موضوع به این بستگی دارد که فرد در چه مرحله ای از اعتیاد قرار داشته و چه مدل مصرف کننده‌ای بوده است.»

دکتر سید رامین رادفر در پاسخ به اینکه چه افرادی معمولا برای ترک اعتیاد ممکن است به حمایت درمانگر احتیاج نداشته باشند افزود: تصور کنید آدمی که در خانواده اش هیچ مصرف کننده ای وجود نداشته و در محله ای نبوده که همه مصرف کننده باشند، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی ثابتی هم دارد و همچنین سلامت روان هم دارد، اوایل مصرف مخدر (مثلا بعد از ۶ماه یا ۱سال) پشیمان می شود و می خواهد که آن را کنار بگذارد؛ مقدار مصرف او بالا نیست، ماده مصرفی او هم سنگین نیست. این آدم به احتمال بسیار زیاد موفق می شود اعتیاد را در خانه کنار بگذارد.

چه کسی در درمان اعتیاد در منزل شکست می‌خورد؟

او در ادامه افزود: اما تصور کنید یک بیماری در همین سن قرار دارد اما وضعیت آلودگی او زیاد است، تحت استرس‌های روانی و اجتماعی بسیار زیادی قرار دارد، استرس های اقتصادی دارد و در خانواده اش ۲ الی ۳ نفر مصرف کننده دیگر هم زندگی می‌کنند. علاوه بر این همه اعضای خانواده همیشه دارند دعوا می‌کنند و تنش وجود دارد. این آدم به احتمال بسیار زیاد در درمان شکست می خورد.

این درمانگر همچنین در شرایط درمان اعتیاد بدون نظادت پزشک گفت: همان فرد اول را تصور کنید که می خواهد ۱۵سال بعد اعتیاد خود را ترک کند. این فرد با آن آدم اول متفاوت است. پس این سوال جواب ثابت و مشخصی ندارد.

درمان از طریق انجمن معتادان گمنام برای چه فردی مناسب است؟

دکتر رادفر با بیان اینکه به ندرت می شود بیماری را پیدا کرد که حداقل یک یا دو بار تجربه خود درمانی نداشته باشد، افزود: «بسیاری از این روش ها شکست آور هستند. مثلا بیماران ان ای ابتدا معمولا خودشان مواد را کنار گذاشته اند و سیستم انجمن معتادان گمنام هم کمک می کند تا پاک بمانند. این روش برای حدودا برای ۲۰درصد از بیماران خیلی خوب است؛ بیماری که تمایل دارد با جمع مشارکت کند، از جمع تاثیر می گیرد و همیشه با جمع مصرف کرده است از این روش می تواند استفاده کند.

رادفر ادامه داد: متقابلا بیماری را تصور کنید که اصولا از جمع می گریزد، خجالت می کشد در جمع حرف زند و هیچ وقت با کسی مصرف نکرده است و تمام عمرش را به تنهایی مصرف کرده است که این آدم احتمالا از معتادان گمنام نتیجه نمی گیرد.

ترک اعتیاد در منزل واقعیت دارد؟

بهترین راه درمان اعتیاد چیست؟

رادفر همچنین تاکید دارد که بهترین روش درمان اعتیاد، روش جامع‌نگر است. او افزود: «خوددرمانی، انجمن معتادان گمنام، درمان نگهدارنده با متادون، درمان نگهدارنده با بوپرنورفین، درمان با شربت تریاک، کنگره ۶۰ و هر مدل دیگری از درمان اعتیاد در دنیا حتما کمبودهایی دارند. مدلهای درمانی باید دید جامع نگری به بیمار داشته باشند. ما در خیلی از بیماریها همین که مریض یرا خوب کنیم بیمار خوب شده است؛ به طور مثال بیمار ذات الریه کرده است و عفونت ریه دارد ولی اگر عفونت ریه را خوب کنم، بیمار خوب شده است و من دیگر کاری با شرایط اجتماعی بیمار و شرایط خانوادگی بیمار ندارم اما در اعتیاد شما نه تنها باید بیماری را خوب کنید که باید بیمار را هم در شرایط خوبی داشته باشید و این یعنی شما یک رویکرد درمانی بسیار جامع نگرانه ای نیاز دارید.»

آیا با بی‌پولی می‌شود اعتیاد را درمان کرد؟

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه رویکردهای درمانی باید رویکردهای جامع نگری باشند افزود: اولا خدمات NA رایگان است و دوما هزینه درمان در این کشور از هزینه مصرف به مراتب پایین تر است یعنی به ندرت مریضی را پیدا می کنید که کل هزینه درمان ماهانه اش از یک هفته پول موادش بیشتر شود پس مشکل مالی یک داستان خیلی جدی نیست. شیوه های پرداخت آن متفاوت است ولی معمولا همه سیستم های درمانی این انعطاف پذیری را دارند.

چطور ناشناس اعتیاد را ترک کنیم؟

این پزشک با اشاره به افرادی که خجالت می کشند یا نمی خواهد شناخته شوند، افزود:«خوشبختانه در حال حاضر گروه های خود یاری و جلسات متعددی از NA به صورت آنلاین برگزار می شود و فرد می تواند بدون اینکه هویتش را معرفی کند به صورت کاملا ناشناس در آن جلسات باشد و از خدمات استفاده کند. به هر حال یکی از کارکردهای کامپیوتر و نت در حیطه های مختلف این است که شرایطی را مهیا می کند که فرد پشت کامپیوتر بنشیند و یک هویت جعلی برای خودش درست کند و با آن هویت جلو برود و به این صورت مشکل او حل می شود.

منبع: پایگاه خبری اعتیاد

This Post Has One Comment
  1. […] اصولا ترک اعتیاد بر دو محور استوار است: قطع ماده سوء‌مصرف، بازسازی شخصیت با مداخلات روان‌درمانی. درمانگر ترک اعتیاد علاوه بر ترک جسمانی و فیزیکی سوء‌مصرف، حتما باید به جنبه های روانی فرد نیز توجه داشته باشد. بدون بازسازی شخصیت و اصلاح رفتار و شناخت، فرد به سرعت دوباره به سوء‌مصرف باز می‌گردد. (برای اینکه بدانید آیا می‌شود اعتیاد را در خانه ترک کرد… […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top