skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
آیا ماری جوانا یا گل اعتیاد آور است؟

آیا ماری جوانا یا گل اعتیاد آور است؟

آیا ماری جوانا یا گل اعتیاد آور است؟

ماری جوانا (حشیش) و فراورده شیمیایی آن یا همان گل می تواند برای بسیاری از افرادی که از آن استفاده می کنند مشکل ساز باشد. علیرغم تصورات نسبتاً گسترده ای که وجود دارد، استفاده مکرر گل یا ماری جوانا با ایجاد وابستگی فیزیولوژیکی، سندرم ترک مشخص و اعتیاد همراه است.

نشانه‌های اعتیاد عبارتند از استفاده بیش از حد مورد نظر، نادیده گرفتن مسئولیت‌ها به نفع مصرف ماری جوانا، تحمل و علائم ترک.

ماری جوانا چیست؟

ماری جوانا از گل گیاه کانابیس ساتیوا به دست می‌آید. این ماده ترکیبی از گل‌های خشک خاکستری مایل به سبز است که با نام‌های متعدد دیگری از جمله شاهدانه، علف ، گل، مری جین، غنچه، گیاه دارویی و… به فروش میرسد. در ایالات متحده، ماریجوانا به عنوان یک ماده جدول I طبقه بندی می شود، زیرا پتانسیل بالایی برای سوء استفاده دارد، و استفاده پزشکی مورد تایید FDA را ندارد.

اگرچه بسیاری از ایالت های آمریکایی استفاده تفریحی از ماری جوانا را قانونی کرده اند، اما استفاده از آن در سطح فدرال غیرقانونی است

آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

بله، ماری‌جوانا می‌تواند اعتیادآور باشد. اگرچه همه افرادی که از ماری‌جوانا استفاده می‌کنند به آن معتاد نمی‌شوند، اما ممکن است اعتیاد به ماری‌جوانا یا اختلال مصرف حشیش ایجاد شود. در سال ۲۰۲۰، تقریباً ۱۴٫۲ میلیون نفر ۱۲ ساله یا بالاتر، معیارهای تشخیصی اختلال مصرف حشیش را در سال گذشته برآورده کردند. تخمین زده می شود که از هر ۱۰ بزرگسالی که ماری جوانا مصرف می کنند، ۱ نفر به اختلال مصرف حشیش مبتلا می شود که خطر بیشتری برای افراد دارد. . این بدان معناست که فرد نمی تواند استفاده از آن را متوقف کنید، حتی اگر بخواهد. مطالعات نشان می دهد که از هر ۱۰ بزرگسالی که ماری جوانا مصرف می کند، ۱ نفر ممکن است معتاد شود. اگر قبل از ۱۸ سالگی از آن استفاده کنید، شانس شما به ۱ در ۶ می رسد.

فردی که به طور منظم از ماری جوانا استفاده می کند ممکن است دچار اختلال مصرف حشیش شود، به صورتی که که مصرف آن غیرقابل کنترل می شود و شروع به تأثیرگذاری بر عملکرد طبیعی فرد می کند. مانند نارسایی در انجام مسئولیت های اصلی در خانه یا محل کار، وابستگی فیزیکی و مشکلات سلامتی.

آیا ماری جوانا یا گل اعتیاد آور است؟
آیا ماری جوانا یا گل اعتیاد آور است؟

اختلال مصرف حشیش یا ماری جوانا می تواند از خفیف، متوسط تا شدید متغیر باشد. اشکال شدید اختلال مصرف حشیش اغلب به عنوان اعتیاد به ماری جوانا / حشیش به دلیل رفتار مصرف اجباری مواد مخدر، علیرغم تأثیر منفی آن بر جنبه‌های زندگی فرد، از جمله آسیب‌های قابل توجه در سراسر حوزه‌های زندگی – مانند روابط بین فردی، افت عملکرد شغلی و تحصیلی ، و اثرات منفی بر سلامت روانی و جسمی شناخته می‌شود.

علائم ترک، که نشانگر وابستگی فیزیولوژیکی است، زمانی رخ می دهد که فردی که به طور مکرر از حشیش استفاده کرده است (مانند مصرف روزانه یا تقریباً روزانه) و به طور ناگهانی مصرف حشیش را متوقف کرده یا مصرف آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
چرا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

مصرف مزمن حشیش با تغییرات فیزیولوژیکی در مغز مرتبط است که ممکن است به استفاده مداوم از ماری جوانا کمک کند. به نظر می‌رسد که ماده اصلی روان‌گردان، THC، مسئول خواص تقویت‌کننده ماری‌جوانا و عامل اصلی اعتیاد به ماری‌جوانا است. نتایج مطالعات تجربی نشان داده‌اند که THC نورون‌ها را در سیستم پاداش تحریک می‌کند تا ماده شیمیایی انتقال‌دهنده عصبی دوپامین را آزاد کنند. تغییرات در سیگنال دهی دوپامین یا سطوح دوپامین معمولاً با سایر داروهای اعتیاد آور نیز مرتبط است.

منبع: اداره آموزش تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top