skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
کمیکال چیست؟ عوارض مصرف و ترک کمیکال

کمیکال چیست؟ عوارض مصرف و ترک کمیکال

کمیکال یک ماده مخدر است که از مریم‌گلی ساخته می‌شود و برای افرادی که تمایل زیادی به تجربه مکاشفه معنوی دارند به یک روان‌گردان محبوب تبدیل شده است.

برخی افراد بر این باورند که کمیکال ایمن‌تر از مواد مخدر دیگر است. درصورتی‌که مطالعات و تجارب بسیاری از افراد خلاف این موضوع را نشان می‌دهند. این ماده مخدر می‌تواند اثرات مخربی را هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت ایجاد کند و به همین دلیل، ترک کمیکال اهمیت بسیار زیادی دارد.

در ادامه با این ماده، عوارض و همچنین نحوه درمان اعتیاد به آن آشنا خواهید.

کمیکال چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع ترک کمیکال لازم است بدانید این ماده چیست. همانطور که مطرح شد ماده مخدر کمیکال از گیاه مریم‌گلی یا سالویا ساخته می‌شود. این گیاه از خانواده نعناع است و برای تاثیرات توهم‌زایی که ایجاد می‌کند مصرف می‌شود.

مریم‌گلی، گیاه بومی جنوب مکزیک و بخش‌هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی است. ماده فعال آن سالوینورین A نام دارد و یکی از قوی‌ترین داروهای روان‌گردان طبیعی است.

اگرچه کمیکال در برخی کشورها ماده‌ای قانونی است اما این ماده همچنان یک داروی قوی است که اثرات و خطرات متعددی را ایجاد می‌کند. پس مصرف و ترک کمیکال را حتما جدی بگیرید! در ادامه از عوارض وحشت آور این ماده مخدر گفته شده است.

اگر این ماده را مصرف کرده‌اید یا سعی کرده‌اید آن را امتحان کنید مهم است که در مورد کمیکال و ترک کمیکال بیشتر بدانید تا بتوانید در مورد مصرف آن تصمیم بهتری بگیرید.

گیاه مریم گلی

عوارض ترک کمیکال + عوارض مصرف

تاثیرات کمیکال به‌سرعت ظاهر می‌شود و به‌سرعت نیز از بین می‌رود. این تاثیرات تنها ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامند. هنگامی‌که یک «سفر» شروع می‌شود تا زمانی که تمام شود کاملا بر فرد مستولی می‌شود.

این تجربه از ابتدا تا انتها به‌طورکلی زنده و واضح است. باور بر این است که کمیکال با قسمت‌هایی از مغز که با درون‌نگری، هوشیاری، خلق‌وخو و احساس درد ارتباط دارند تعامل دارد.

این نواحی از مغز ممکن است به‌ویژه در نوجوانان و جوانان آسیب‌پذیر باشد زیرا مغز آن‌ها هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته است. هنگامی‌که فردی تحت تاثیر کمیکال است عوارض زیر را تجربه می‌کند:

  • سرگیجه
  • تحریف بدن، اشیاء و محیط اطراف
  • جدایی از خود
  • حس تداخل واقعیت‌ها
  • از دست دادن هماهنگی
  • توهمات بصری ازجمله نورهای درخشان، رنگ‌های زنده و دیدن چیزهایی که وجود ندارند
  • خنده‌های غیرقابل‌کنترل
  • لکنت زبان
  • احساس پرواز
  • کند شدن ضربان قلب
  • حالت تهوع


در هنگام مصرف کمیکال، ممکن است افراد هیچ کنترلی بر روی خودشان نداشته باشند و احساس کنند که از واقعیت جدا شده‌اند. همچنین ممکن است برخی افراد دچار «سفر بد» شوند که می‌تواند شامل علائمی مثل هذیان، وحشت، پارانویا، ترس و اضطراب باشد.

هنگامی‌که «سفر» شروع می‌شود تا زمانی که دارو به اتمام نرسد علائم ادامه دارد. افراد ممکن است در این زمان با رانندگی یا انجام کارهای خطرناک به خودشان آسیب برسانند.

مراکز اورژانس گزارش می‌کنند که بیشترین تماس با آن‌ها در مورد مصرف کمیکال، اثرات گوارشی و عوارض قلبی عروقی بوده است. اگر تجربه مصرف کمیکال با مصرف مواد دیگر مثل الکل همراه شود، عوارض جانبی آن تقویت می‌شود.

نشانه‌های مصرف کمیکال توسط فرد عبارت‌اند از:

  • کناره‌گیری از خانواده و دوستان
  • دریافت بسته‌های مشکوک از طریق پست خارج از کشور
  • وجود مواد گیاهی بر روی لباس، اثاث خانه و غیره
  • الگوهای خواب نامنظم
  • تغییرات در اشتها
  • رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی و ناهماهنگ با شخصیت فرد
  • نوسانات خلقی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های محبوب گذشته
  • افت عملکرد تحصیلی یا شغلی

وابستگی و ترک کمیکال چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

شواهد زیادی در مورد اعتیادآور بودن کمیکال وجود ندارد! بااین‌حال، این ماده نیز در صورت مصرف مدام و منظم می‌تواند موجب وابستگی روانی شود و همینطور ترک کمیکال سخت تر خواهد شد.

اگر مصرف کمیکال به‌صورت ناگهانی و برای مدتی طولانی قطع شود می‌تواند موجب علائم ترک شود که این علائم عبارت‌اند از: سردرد، ناراحتی معده، مشکلات حافظه، مشکلات خواب، ضعف‌های هیجانی و میل شدید به مصرف کمیکال.

عوارض مصرف ترک کمیکال به‌احتمال‌زیاد پس از گذشت چند ساعت از مصرف آخرین دوز کمیکال شروع می‌شود و چند روز پس از قطع مصرف ادامه پیدا می‌کند.

مشکلات عاطفی و خواب ممکن است کمی بیشتر طول بکشند که این مشکلات را می‌توان با ابزارهای درمانی به‌عنوان بخشی از درمان اعتیاد مدیریت کرد.

سایر عوارض جانبی طولانی‌مدت داروهای توهم‌زا عبارت‌اند از فلاش‌بک یا بروز مجدد تاثیرات ماده در روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها پس از مصرف.

افرادی که کمیکال مصرف می‌کنند از فلاش‌بک‌های تجربه خود گزارش می‌کنند که این فلاش‌بک‌ها می‌توانند بدون هشدار قبلی ظاهر شوند و از کنترل شخص کاملا خارج باشند.

موسسه ملی سوءمصرف مواد (NIDA) هشدار می‌دهد که سوءمصرف مواد توهم‌زا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی را افزایش دهند و همچنین منجر به دو اختلال ناتوان‌کننده روان‌پریشی مداوم و اختلال ادراک پایدار توهم (HPPD) شوند.

روان‌پریشی مداوم موجب اختلالات بینایی و خلقی، پارانویا و فرآیندهای فکری نامنظم می‌شود. از سوی دیگر،HPPD می‌تواند منجر به فلاش‌بک، توهم و اختلالات بینایی (مانند دیدن هاله در اطراف نورها) شود. مشکلات حافظه، گفتار و یادگیری نیز می‌توانند پیامدهای سوءمصرف کمیکال باشند.

اگرچه شواهد قطعی برای اعتیادآور بودن کمیکال وجود ندارد اما برخی افراد از آن برای فرار از واقعیت استفاده می‌کنند. این مسئله می‌تواند منجر به سوءمصرف و اعتیاد شود و ترک کمیکال در این شرایط نیاز به یک عزم راسخ دارد، چرا که فرد مصرف کننده با احساس نیاز، برای رفع نیاز خود دست به چنین اقدامی زده است.

افرادی که در شرایط استرس‌زا قرار دارند یا به اختلال دیگری مثل اضطراب دچار هستند بیشتر موادی را مصرف می‌کنند که به آن‌ها در فرار از واقعیت کمک می‌کنند. در مواردی از این قبیل، فرد ممکن است به ادامه مصرف ترغیب شود.

اگرچه ممکن است این موضوع به‌طور سنتی نشان‌دهنده اعتیاد نباشد اما می‌تواند به زندگی فرد به‌شدت آسیب برساند.

راه های ترک کمیکال در خانه و کلینیک، با دارو و بدون دارو!
قبل از پرداختن به راه ترک کمیکال لازم است بدانید اعتیاد بیماری‌ای است که بر قسمت‌هایی از مغز که مسئول کنترل تکانه‌ها، تنظیم خلق، تصمیم‌گیری، تفکر واضح و به یاد سپردن چیزها هستند تاثیر می‌گذارد.

وقتی فردی به اعتیاد دچار است قادر به کنترل میزان استفاده از کمیکال و تعداد دفعات مصرف آن نیست. درنتیجه اعتیاد به کمیکال، ابعاد مختلفی ازجمله رفتارها، ظاهر فیزیکی، وضعیت عاطفی، امور مالی و روابط بین فردی می‌توانند آسیب ببینند. به همین دلیل، ترک اعتیاد اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

سوال برخی افراد این است که برای ترک کمیکال چی بخوریم؟ و ترک کمیکال چند روز طول میکشد؟

برنامه‌های درمان اعتیاد به کمیکال و ترک کمیکال در درجه اول به بررسی علت اعتیاد و سپس کمک به پرهیز از مصرف دارو و جلوگیری از عود بیماری می‌پردازند.

سم زدایی کمیکال می‌تواند به فرد کمک کند که با خیال راحت مصرف این ماده را کنار بگذارد و از سوی دیگر، عوارض ترک کمیکال را مدیریت کند. پس از آموزش نحوه ترک کمیکال، جلسات درمانی‌ای به‌منظور مشاوره برای فرد در نظر گرفته می‌شود.

فرد ممکن است در کلینیک پارس به‌صورت سرپایی تحت درمان و مشاوره اعتیاد قرار بگیرد و برای یادگیری مهارت‌های زندگی جلسات مشاوره دریافت کند یا می‌تواند در کلینیک ترک اعتیاد پارس به‌صورت بستری، اقدام به سم زدایی بدن از مواد مخدر و روش‌های درمانی ساختاریافته‌تری می شود.

در این شرایط، از اعضای خانواده و نزدیکان فرد نیز برای حمایت از او و کمک به ترک کمیکال، کمک گرفته می‌شود.

درنهایت، کمیکال که از گیاه مریم‌گلی به دست می‌آید یک ماده توهم‌زای قوی است که مصرف آن موجب تجربه ادراکات حسی تحریف‌شده، از دست دادن هماهنگی و خنده‌های غیرقابل‌کنترل می‌شود.

اگرچه هنوز تایید نشده است که این ماده اعتیادآور است اما عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدتی که ایجاد می‌کند می‌تواند زندگی فرد مصرف‌کننده را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد و حتی موجب وابستگی روانی او به ماده شود. در این شرایط، ترک کمیکال برای جلوگیری از آسیب‌های شدید ناشی از این ماده اهمیت زیادی دارد.

سوالات متداول

کمیکال چیست؟

ماده مخدر کمیکال از گیاه سالویا یا مریم‌گلی به دست می‌آید و تاثیرات توهم‌زا ایجاد می‌کند. تاثیرات مصرف کمیکال به‌سرعت ظاهر می‌شود و به‌سرعت از بین می‌رود. این تاثیرات می‌تواند سی دقیقه به طول انجامد.

عوارض مصرف کمیکال چیست؟

تحریف بدن و محیط، از دست دادن هماهنگی، خنده‌های غیرقابل‌کنترل، توهمات بصری، لکنت زبان، حالت تهوع، کند شدن ضربان قلب و تغییرات در اشتها برخی از عوارض مصرف کمیکال هستند.

عوارض ترک کمیکال چقدر ادامه دارند؟

عوارض ترک کمیکال در اغلب موارد پس از گذشت چند ساعت از آخرین دوز شروع می‌شود و تا چند روز پس از قطع مصرف ادامه پیدا می‌کند که برخی از این عوارض مثل مشکلات عاطفی و مشکلات خواب ممکن است تا چند ماه ادامه پیدا کنند.

راه‌های ترک کمیکال چیست؟

آنچه در درجه اول برای ترک کمیکال مهم است، بررسی علت اعتیاد و سپس کمک به اجتناب از مصرف دارو و پیشگیری از بازگشت مصرف کمیکال است. یادگیری مهارت‌های زندگی نیز یکی از نکات مهم در ترک کمیکال محسوب می‌شود.

منبع: کلینیک ترک اعتیاد پارس

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top