skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
عشق و اعتیاد

عشق و اعتیاد

عشق و اعتیاد

با پیشرفت در علوم اعصاب، اکنون می دانیم که شباهت های زیادی بین عشق و اعتیاد به مواد مخدر وجود دارد. از نظر نوروشیمیایی، تجربه عاشق شدن با انتشار پیام رسان های شیمیایی مختلف به ویژه دوپامین و اکسی توسین، تسهیل می شود.

دوپامین باعث ایجاد احساسات لذت‌ بخش می ‌شود، در حالی که اکسی توسین پیوند اجتماعی را ترویج می‌ کند. همچنین مشخص شده است که این ماده شیمیایی نقش مهمی در اختلالات مصرف مواد مخدر دارند.

مطالعات نشان می دهد هنگامی که افراد از مواد استفاده می کنند، سطوح بالایی از دوپامین در هسته اکومبنس، منطقه ای از مغز که در رفتارهای جویای پاداش نقش دارد، آزاد می شود. افراد همچنین وقتی به عکس های شریک عاطفی خود نگاه می کنند، سطح بالایی از فعال سازی را در همان ناحیه از مغز تجربه می کننددوپامین باعث ایجاد احساسات لذت‌ بخش می ‌شود، در حالی که اکسی توسین پیوند اجتماعی را ترویج می‌ کند. همچنین مشخص شده است که این ماده شیمیایی نقش مهمی در اختلالات مصرف مواد مخدر دارند.

هنگامی که افراد از مواد استفاده می کنند، سطوح بالایی از دوپامین در هسته اکومبنس، منطقه ای از مغز که در رفتارهای جویای پاداش نقش دارد، آزاد می شود. افراد همچنین وقتی به عکس های شریک عاطفی خود نگاه می کنند، سطح بالایی از فعال سازی را در همان ناحیه از مغز تجربه می کنند.همچنین مشخص شده است که اکسیتوسین نیز نقش مهمی در اختلالات مصرف مواد مخدر دارند.

عشق و اعتیاد | جمعیت خیریه تولد دوباره

اکسی توسین در بروز علائم ترک برای اختلال مصرف مواد موثر است و زمانی که افراد علایم ترک دارند، اکسی توسین در آنان به مقدار قابل توجهی کاهش میابد. تارین گریدر (Taryn Grieder)، محقق و مدرس علوم اعصاب، در این رابطه بیان کرده است: اگر به حیواناتی که در حال ترک هستند اکسی توسین بدهید، هیچ علامتی از ترک اعتیاد از خود نشان نمی دهند.در هنگام ایجاد ارتباط عاطفی نیز اکسی توسین به شدت افزایش میابد به طوری که برخی آن را هورمون عشق میدانند.اکسی توسین در بروز علائم ترک برای اختلال مصرف مواد موثر است و زمانی که افراد علایم ترک دارند، اکسی توسین در آنان به مقدار قابل توجهی کاهش میابد. تارین گریدر (Taryn Grieder)، محقق و مدرس علوم اعصاب، در این رابطه بیان کرده است: اگر به حیواناتی که در حال ترک هستند اکسی توسین بدهید، هیچ علامتی از ترک اعتیاد از خود نشان نمی دهند.در هنگام ایجاد ارتباط عاطفی نیز اکسی توسین به شدت افزایش میابد به طوری که برخی آن را هورمون عشق میدانند.

بنابراین برخی مطالعات پیشنهاد کرده اند که عشق را می‌توان در همان گروه اختلالات مصرف مواد قرار داد. با این وجود اعتیاد دانستن پدیده عاشقی یک موضوع بسیار بحث برانگیز است و نیازمند مطالعات پیچیده است.

منبع: جمعیت خیریه تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top