skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
درمان اعتیاد و ۵ روش موثر در درمان اعتیاد

درمان اعتیاد و ۵ روش موثر در درمان اعتیاد

درمان اعتیاد و ۵ روش موثر در درمان اعتیاد

درمان اعتیاد: مؤثرترین درمان‌های ترک اعتیاد، رفتار درمانی و داروهایی را که با نیازهای بیمار شخصی‌سازی شده‌اند ترکیب می‌کنند و در درازمدت از عود بیماری جلوگیری می‌کنند. بهترین درمان ها با توجه به نیازهای منحصر به فرد هر بیمار طراحی می‌شود.

درمان‌های متعددی برای کمک به بیمارانی که از اعتیاد به مواد مخدر رنج می‌برند در دسترس هستند، مانند این پنج گزینه:

  • درمان دارویی
  • مشاوره
  • درمان شرایط سلامت روانی و جسمی همزمان (مانند جلسات معتادان گمنام و مراکز بهبودی اقامتی میان مدت)
  • درمان ترک با استفاده از علم و تجهیزات پزشکی
  • جلوگیری از عود در دراز مدت

راهکارهای درمان اعتیاد به مواد مخدر

استراتژی‌های درمانی ممکن است با برنامه های توانبخشی یا سم زدایی زیر تنظیم شوند:

درمان توانبخشی بستری زمانی است که بیمار به طور موقت در یک موسسه توانبخشی یا مرکز اقامتی کیان مدت مانند کمپ‌های ترک اعتیاد نگهداری می شود.

درمان بستری می تواند برای افرادی که اعتیادهای جدی دارند، فاقد سیستم حمایتی قوی هستند و از بیماری های روانی مانند اضطراب یا افسردگی رنج می برند، مفید باشد.

این گونه مراکز معمولاً درمان فردی و گروهی را هم زمان ارائه می دهند.

افرادی که قبلا بیماریشان عود کرده است هم می‌نوانند از مراقبت های مراکز بهبودی بهره مند شوند.

درمان سرپایی توانبخشی

همه افراد درگیر در مصرف مواد مخدر به درمان بستری نیاز ندارند. درمان سرپایی برای برخی افرادی گه برای مثال از حمایت خانواده قوی برخوردار هستند مناسبترند.

با این حال، ممکن است درمان سرپایی، گام دوم برای بیمارانی باشد که درمان بستری را به پایان رسانده‌اند. درمان سرپایی مراقبت شبانه روزی ندارد، اما مراقبت و انگیزه کافی برای کمک به فرد برای ترک اعتیاد را تضمین می‌کند.

برنامه‌های سم‌زدایی

برنامه‌های سم زدایی اقامتی و سرپایی برای درمان اعتیاد مفید هستند زیرا به افراد کمک می کنند تا با خیال راحت از مواد مخدر سم‌زدایی کنند.

  • این برنامه‌ها یک گام شروع عالی برای افرادی هستند که از اعتیاد خفیف تا شدید به مواد مخدر رنج می برند.
  • این درمان ها می تواند برای افرادی که از علائم شدید ترک رنج می برند بسیار مفید باشد.
  • آن‌ها می‌توانند استفاده بیمار از دارو را کاهش دهند تا زمانی که بدنش نتواند در برابر نداشتن دارو مقاومت کند.

اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر یک اختلال مزمن است که شما را وادار می کند تا مواد مخدر را با وسواس دنبال و مصرف کنید، حتی اگر برای سلامتی شما مضر باشد.

اولین باری که دارو مصرف می کنید ممکن است به دلخواه باشد، اما مصرف مکرر آن می تواند باعث تغییرات مغزی شود. این تغییرات کنترل بر مصرف را کاهش می دهد و مقاومت در برابر میل به مصرف مواد مخدر را دشوارتر می کند. اصلاح این تغییرات مغزی ممکن است دشوار یا حتی دائمی باشد.

حتی پس از سال ها پرهیز از یک عادت (ترک کردن)، این تغییرات ممکن است میل به عود و استفاده مجدد از این ماده را افزایش دهد.اعتیاد به مواد مخدر قابل درمان و کنترل است. برنامه‌های درمانی فردی که بیماری‌های سلامت روان و اعتیاد را درمان می‌کنند، می‌توانند منجر به بهبودی طولانی‌مدت شوند.

۵ گام مهم برای درمان دارویی موثر

تداوم مراقبت در درمان اعتیاد:

درمان اعتیاد باید شامل مراقبت های مداوم و جامع باشد. این روش متخصصین را قادر می سازد تا بر اساس نیازهای خاص مراجعین را در طی مراحل متعدد درمان یاری دهند.

بیماران ممکن است درمان را با درمان شدید بستری و سم زدایی قبل از پیشرفت به درمان سرپایی و کمک های مراقبت های بعدی شروع کنند.
به طور کلی، یک کلینیک توانبخشی افراد را ارزیابی می کند تا تعیین کند که مسیر بهبودی خود را از کجا شروع کنند. یک مشتری می تواند پس از رسیدن به آن تصمیم پذیرفته شود.

بهتر است برای ترک و درمان اعتیاد یک کلینیک توانبخشی را انتخاب کنید که مراقبت مستمر ارائه دهد و از درمان مبتنی بر شواهد استفاده کند.این نشان می دهد که برنامه درمانی این مرکز مبتنی بر تحقیقات و مطالعه علمی است.

تحقیقات در هنگام هنگام درمان افرادگزارش داده‌اند که ترکیبی از درمان با کمک دارو و درمان شناختی رفتاری سودمندترین است.

درمان اعتیاد و ۵ روش موثر در درمان اعتیاد

درمان با کمک دارو (MAT):

دارو یکی از رایج ترین روش های درمان اعتیاد برای مراجعان است. هنگامی که طبق دستور پزشکان، پرستاران و پزشکان تجویز می شود، می تواند مفید باشد.

داروها ممکن است:

  • علائم ترک را کاهش دهید
  • از مصرف مواد اعتیاد آور خودداری کنید
  • مشکلات مربوط به سلامت روان را درمان کنید

گفتار درمانی:

جلسات انفرادی و گروهی هر دو در درمان اعتیاد مفید هستند و می توانند به بهبودی مراجع کمک کنند.هدف اساسی گفتار درمانی ارائه ابزارهای مورد نیاز بیماران برای مقابله با محرک های محیطی و هوس بدون توسل به مواد مخدر یا الکل است.

درمان انفرادی به مراجعان اجازه می دهد تا با مشاوران و پزشکان خود در مورد مسائل مهمی که ممکن است منجر به اعتیاد آنها شده است صحبت کنند و همچنین راه هایی برای اجتناب از این موقعیت ها در آینده برنامه ریزی کنند.

جلسات گروهی به طور ویژه‌ای سودمند هستند. زیرا به شرکت کنندگان کمک می کنند دوستی ایجاد کنند و از حمایت و انگیزه یکدیگر بهرمند شوند.

بسیاری از دوستی‌هایی که در گروه درمانی شکل می‌گیرند فراتر از توانبخشی هستند و برای پاسخگویی در دوران بهبودی حیاتی هستند.

اختلالات روانی همزمان:

در اولین ارزیابی از یک بیمار، ممکن است برای پزشک مشخص شود که یک یا چند اختلال روانی همزمان منجر به ایجاد اعتیاد شده است. افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اسکیزوفرنی نمونه های رایج اختلالات سلامت روان هستند.در صورت وجود اختلال همزمان، کلینیک بهبودی باید برای درمان آن در کنار اعتیاد مجهز باشد.

اگر افسردگی یا اضطراب یکی از مؤلفه‌های مؤثر در اعتیاد باشد و مشکل سلامت روان درمان نشود، احتمال عود مصرف بسیار زیاد است. مراجعه کننده با درمان تلفیقی که هم اعتیاد و هم سلامت روان مددجو را از طریق درمان شناختی رفتاری و دارو درمان می کند، شانس موفقیت خوبی دارد.

وجود ارتباط برای بهبودی طولانی مدت:

درمان بهینه شامل ترکیبی از تمام مراحل و درمان های ذکر شده است. با این حال، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این فرآیند، ارائه ابزارهای مورد نیاز بیماران برای دور ماندن از دارو در طولانی مدت و جلوگیری از عود است.هنگامی که بیماران تحت درمان اعتیاد هستند، باید از طریق فناوری با درمانگر خود در ارتباط باشند.

منبع: مدیسن نت

تهیه و تدویت: مرتضی مبصری روابط عمومی جمعیت تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top