skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
اثرات مصرف مواد مخدر و الکل بر سیستم تولید مثل

اثرات مصرف مواد مخدر و الکل بر سیستم تولید مثل

اثرات مصرف مواد مخدر و الکل بر سیستم تولید مثل

اثرات مصرف مواد مخدر و الکل بر سیستم تولید مثل: تحقیقات گسترده ای در مورد مسائل سلامتی افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد (معتادان) وجود دارد و بسیاری از این اثرات بر اساس نوع ماده مخدری که فرد استفاده می کند، سطح سوء مصرف، ژنتیک و موارد دیگر متفاوت است.

این مقاله برای تشخیص مشکل سلامت باروری در هیچ فردی طرح نشده است و فقط برای اهداف آموزشی در مورد سوء مصرف مواد مخدر و الکل و بهداشت باروری در فرد مصرف کننده، حاوی اطلاعات مفیدی می‌باشد.

اثرات سوء مصرف مواد بر دستگاه تناسلی زنان

تحقیقات نشان می دهد که بطور کلی زنان ممکن است نسبت به مردان بیشتر مستعد تأثیرات طولانی مدت یک اختلال مصرف (اعتیاد) به مواد باشند.

تفاوت در اندازه، وزن و تولید هورمون می تواند بر نحوه متابولیزه شدن مواد در بدن تأثیر بگذارد و زنان به طور کلی در مواقعی که مقدار ثابتی از یک ماده مخدر را استفاده می‌کنند، دارای مشکلات بیشتری هسنتد.

بروز اختلال مصرف مواد در زنان ممکن است بر سلامت باروری و اندام‌های آن‌ها به روش‌های زیر تأثیر بگذارد:

افزایش خطر ابتلا به عفونت: سوء مصرف مواد مخدر یا الکل می‌تواند منجر به رفتارهای پرخطر یا عدم توجه به مراقبت شخصی شود که می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌ها یا عفونت‌های متعدد کند. بیماری‌های مقاربتی (STD) ممکن است بر باروری زنان تأثیر بگذارد. خطر ابتلا به سایر بیماری های عفونی در نتیجه رفتارهای پرخطر یا عدم رعایت بهداشت شخصی در نتیجه اعتیاد به مصرف مواد نیز می‌تواند بر سیستم تولید مثل تأثیر بگذارد.

تغییرات چرخه قاعدگی: استفاده از موتد مخدر و الکل ممکن است منجر به تغییر چرخه قاعدگی زن شود و حتی می‌تواند منجر به ایجاد بیماری به نام آمنوره (عدم قاعدگی) شود. این وضعیت، زمانی که طولانی شود، پیامدهای مضری برای سلامت باروری دارد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان: زنانی که از هر نوع مواد مخدر یا دارویی سوء مصرف می کنند، در معرض افزایش خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان، از جمله سرطان هایی هستند که بر اندام‌های تولید مثلی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، تشخیص اختلال مصرف مواد خطر ابتلا به انواع متعدد عفونت‌ها را افزایش می‌دهد و عفونت‌هایی مانند ویروس پاپیلومای انسانی با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان دهانه رحم مرتبط است.

مسائل مربوط به باروری: مصرف مواد مخدر و الکل می‌تواند بر باروری در زنان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، محققان دریافتند زنانی که اختلالات مصرف الکل دارند بیشتر از زنانی که مصرف الکل کم تا متوسط دارند، با مشکل باروری مواجه می شوند.

اختلال عملکرد جنسی: سوء مصرف الکل یا مواد مخدر می‌تواند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد، از جمله میل جنسی زن، توانایی دستیابی به برانگیختگی جنسی، یا توانایی تجربه لذت. مصرف زیاد مواد مخدر یا الکل می‌تواند روانکاری واژن را کاهش دهد و داشتن یک بیماری مقاربتی می‌تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد.

اثرات مصرف مواد مخدر و الکل بر سیستم تولید مثل | جمعیت خیریه تولد دوباره

اثرات سوء مصرف مواد بر دستگاه تناسلی مردان

مردان ممکن است در نتیجه اختلال مصرف مواد، مشکلات متعددی را در زابطه با باروری خود تجربه کنند که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مسائل مربوط به باروری: سوء مصرف مواد متعدد می‌تواند منجر به مشکلات باروری در مردان شود. به عنوان مثال، سوء مصرف کوکائین، حشیش یا حتی الکل می‌تواند منجر به تغییراتی در سطح هورمون شود که می‌تواند بر تولید اسپرم و تحرک اسپرم تأثیر بگذارد. سوء استفاده از داروهای تقویت کننده عملکرد جنسی می‌تواند باعث افزایش تستوسترون شود که منجر به کوچک شدن بیضه و کاهش تولید اسپرم می‌شود.

اختلال عملکرد جنسی: استفاده از مواد مخدر و الکل می‌تواند منجر به مشکلاتی با تحریک جنسی در مردان شود. در برخی افراد، حتی استفاده از الکل در مقادیر کم منجر به ناتوانی جنسی موقت می‌شود، که با ادامه مصرف الکل تشدید می‌گردد. سوء استفاده از سایر داروهای ضعیف کننده سیستم عصبی مرکزی می تواند منجر به اختلالات جنسی در مردان شود. اعتیاد به مواد محرک‌ مانند شیشه هم به صورت مزمن، منجر به مشکلاتی با اختلال نعوظ در مردان می‌شود.

بیماری‌ها و عفونت‌ها: مانند زنان، داشتن یک اختلال مزمن مصرف مواد در مردان می‌تواند منجر به مشکلاتی در مراقبت از خود، بهداشت شخصی و افزایش توانایی ابتلا به بیماری های عفونی از جمله STD شود. مصرف داخل وریدی مواد مخدر و استفاده مشترک از سوزن، خطر ابتلا به عفونت‌هایی مانند HIV و هپاتیت یا سایر عفونت‌های منتقله از طریق خون را افزایش می‌دهد.

خطر ابتات به سرطان: سوء مصرف مزمن مواد مخدر و الکل منجر به افزایش خطر ابتلا به انواع مختلفی از سرطان می شود که می‌تواند بر عملکرد جنسی و سیستم تولید مثل تأثیر بگذارد. مصرف مواد مخدر و الکل خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش می‌دهد.

منبع: americanaddictioncenters.org

تهیه و تدوین: مرتضی مبصری اطلاع رسانی جمعیت تولد دوباره

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top