skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
آشنایی کامل با انواع قرص ترامادول + عوارض وحشتناک این قرص

آشنایی کامل با انواع قرص ترامادول + عوارض وحشتناک این قرص

ترامادول یک داروی ضد درد مخدر است که برای تسکین درد تجویز می‌شود. ترامادول تجویزشده توسط پزشک برای مدیریت دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود.

مانند سایر مسکن‌های مخدر تجویزی، ترامادول پتانسیل سوءاستفاده دارد که این مسئله می‌تواند منجر به اثرات نامطلوب بر سلامتی فرد یا حتی اعتیاد به این دارو شود.

ترامادول چیست؟

ترامادول چیست؟ ترامادول یک داروی ضد درد مخدر است که برای کمک به مدیریت درد تجویز می‌شود. اگرچه ترامادول در خانواده داروهایی مانند اکسی‌کدون و هیدروکودون قرار دارد اما در مقایسه با داروهای مسکن استاندارد دیگر به روشی غیرعادی بر بدن تاثیر می‌گذارد. مانند مسکن‌های مخدر دیگر، ترامادول نحوه واکنش بدن به درد را از طریق تعامل با گیرنده‌های مواد افیونی تغییر می‌دهد.

فعال شدن گیرنده‌های مواد افیونی نیز با افزایش فعالیت دوپامین همراه است که این مسئله می‌تواند مصرف مکرر داروی ترامادول را تقویت کند.

در ابتدای تولید ترامادول، این دارو در ابتدا اعتیادآور در نظر گرفته نمی‌شد اما پس از گذشت چند سال و گزارش افراد متعدد مبنی بر وابستگی به دارو، ترامادول به‌عنوان دارویی در نظر گرفته شد که پتانسیل وابستگی و اعتیاد دارد.

آیا ترامادول اعتیادآور است؟

انواع ترامادول ازجمله قرص ترامادول ۲۰۰، قرص ترامادول ۱۰۰، ترامادول ۵۰، ترامادول ۲۲۵ مانند تمام مسکن‌های مخدر دیگر پتانسیل وابستگی و سوءمصرف دارد.

اگرچه این موضوع مطرح است که این دارو برخلاف مواد افیونی دیگر پتانسیل کمتری برای اعتیاد دارد اما احتمال اعتیاد به آن همچنان وجود دارد، به‌خصوص اگر برای مدتی طولانی مصرف شود.

با مصرف طولانی‌مدت قرص ترامادول یا تزریق ترامادول، مغز می‌تواند به تاثیرات آن عادت کند. به این موضوع تحمل گفته می‌شود. هنگامی‌که فردی دچار تحمل می‌شود، ممکن است برای تجربه تاثیرات قبلی مجبور شود دوز بالاتری از دارو را مصرف کند.

پس از مصرف مکرر ترامادول، افراد ممکن است ازنظر فیزیولوژیکی به آن وابستگی پیدا کنند. وقتی وابستگی اتفاق می‌افتد، اگر مصرف ترامادول به‌طور ناگهانی قطع شود، فرد ممکن است طیف وسیعی از علائم ترک بالقوه ناراحت‌کننده را تجربه کند.

نه تحمل و نه وابستگی جسمی به‌تنهایی نشان‌دهنده اعتیاد نیستند. بااین‌حال، هم تحمل و هم وابستگی جسمی می‌توانند باعث شوند که فرد به الگوی مصرف اجباری دارو روی بیاورد.

ابتلا به اعتیاد به ترامادول، مشتقات ترامادول و سایر اختلالات مصرف مواد افیونی با مصرف اجباری یا کنترل نشده دارو مشخص می‌شود که می‌تواند منجر به پیامدهای بالقوه مضر یا تغییرات طولانی‌ مدت در مغز شود.

علائم اعتیاد به ترامادول چیست؟

اگر سوال شما این است که چگونه افراد ترامادولی را بشناسیم لازم است بدانید تشخیص اختلالات سوءمصرف مواد ازجمله اعتیاد به ترامادول آسان نیست. بنابراین، تشخیص این مسئله بهتر است به یک متخصص واگذار شود.

بااین‌حال، اگر در طی یک دوره ۱۲ ماهه شما یا یکی از عزیزانتان دو یا چند مورد از موارد زیر را از مصرف مشکل‌ساز ترامادول نشان دهید، ممکن است علائم اعتیاد به مواد مخدر شامل ترامادول را دریافت کنید.

در ارتباط با علائم مصرف ترامادول، معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (ویرایش پنجم) برای اختلال مصرف مواد افیونی شامل ترامادول عبارت‌اند از:

مصرف ترامادول بیشتر از آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود.
مصرف ترامادول حتی در شرایطی که می‌دانید که این کار یک مشکل جسمی یا عاطفی را بدتر می‌کند.
بخش زیادی از روز خود را صرف پیدا کردن ترامادول، مصرف ترامادول و بهبودی پس از مصرف ترامادول کنید.
افزایش تعارض با عزیزان بر سر مصرف ترامادول.
ناتوانی در برآورده کردن انتظارات در محل کار، مدرسه یا خانه به دلیل مصرف ترامادول.
کنار گذاشتن سرگرمی‌های قبلی به دلیل مصرف ترامادول.
مصرف ترامادول در موقعیت‌های پرخطر، مانند رانندگی درحالی‌که ترامادول مصرف کرده‌اید.
تلاش‌های ناموفق برای کاهش یا قطع مصرف ترامادول.
میل شدید به مصرف ترامادول.
ایجاد تحمل نسبت به ترامادول؛ بنابراین مجبورید داروی بیشتری مصرف کنید تا اثرات آن را احساس کنید.
با قطع مصرف ترامادول، علائم فیزیکی ترک را تجربه می‌کنید.
لازم است بدانید که احتمال سوءمصرف ترامادول و اثرات ترامادول در افرادی که سابقه شخصی یا خانوادگی سوءمصرف مواد یا بیماری‌ های روانی دارند، بیشتر است. در پاسخ به این سوال که ترامادول چند روز در بدن می ماند، لازم است بدانید این دارو تا سه روز پس از مصرف در آزمایش ادرار اعتیاد قابل‌تشخیص است.

با توجه به موضوع ترامادول و کرونا، برخی افراد ممکن است برای کاهش دردهای ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، ترامادول مصرف کنند که این مسئله با خطر وابستگی به دارو همراه است.

برخی افراد نیز ممکن است برای درمان زود انزالی ترامادول مصرف کنند. این در حالی است که اگرچه این دارو برای زودانزالی تا حدی موثر است اما خطر اعتیاد به آن بسیار بالاست و به همین دلیل، مصرف ترامادول برای زودانزالی توصیه نمی‌شود.

علائم اوردوز ترامادول چیست؟

اگر ترامادول بر طبق تجویز پزشک مصرف شود، اوردوز اتفاق نمی‌افتد. احتمال بروز علائم اوردوز زمانی بیشتر است که فرد بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک، دارو مصرف کند، داروهای شخصی دیگر را مصرف کند یا ترامادول را به‌صورت غیرقانونی مصرف کند.
ترکیب ترامادول با سایر مواد افیونی، الکل یا سایر داروهای تضعیف‌کننده اعصاب مرکزی و همچنین ترکیب آن برخی از انواع داروهای غیرقانونی می‌تواند به‌طور خطرناکی پتانسیل ایجاد بی‌خوابی، افسردگی تنفسی، کما و حتی مرگ را افزایش دهد. علائم اوردوز ترامادول عبارت‌اند از:

  • تنفس کند و کم‌عمق
  • خواب‌آلودگی شدید
  • بی‌حسی‌ای که می‌تواند به بی‌حالی یا کما تبدیل شود
  • انقباض مردمک‌های چشم
  • طولانی شدن QT در EKG
  • آهسته شدن ضربان قلب
  • فشارخون پایین
  • ضعف عضلانی
  • سردی پوست
  • تشنج ترامادولی
  • در این شرایط، تماس با اورژانس ضروری است.

ترامادول بر سلامتی چه تاثیراتی می‌گذارد؟

مصرف ترامادول می‌تواند با عوارضی همراه باشد که شدت این عوارض در صورت مصرف نادرست افزایش می‌یابند. برخی از خطرات و عوارض ترامادول عبارت‌اند از:

  • ایجاد رخوت
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • یبوست
  • خطر ابتلا به سندرم سروتونین که وضعیتی تهدیدکننده زندگی است
  • افزایش خطر تشنج (درصورتی‌که ترامادول با مواد دیگری مصرف شود، خطر آن افزایش بیشتری می‌یابد)
  • افزایش خطر سوءمصرف در افرادی که سابقه اعتیاد دارند

علائم ترک ترامادول چیست؟

وقتی فردی ازنظر جسمی به ترامادول وابسته است و مصرف این دارو را متوقف می‌کند یا کاهش می‌دهد ممکن است علائم ترک را تجربه کند. علائم ترک ترامادول شامل موارد زیر است:

  • بی‌خوابی
  • بی‌قراری
  • تحریک‌پذیری
  • خمیازه کشیدن بیش‌ازاندازه
  • آبریزش بینی
  • تعریق
  • لرز
  • ضعف
  • درد عضلات و مفاصل
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گرفتگی شکم
  • اسهال
  • افزایش نرخ تنفس
  • فشارخون بالا
  • ضربان قلب سریع

اعتیاد به ترامادول چگونه درمان می‌شود؟

اگرچه دریافت درمان اعتیاد و مشاوره اعتیاد برای وابستگی به ترامادول ممکن است ترسناک باشد اما این امر یک گام شجاعانه برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی و آغاز مسیر بهبودی است.

برنامه‌های درمانی اعتیاد به ترامادول در کلینیک ترک اعتیاد پارس بر اساس نیازهای فردی تنظیم می‌شوند. اگر فرد به بیماری یا مشکل روانشناختی دیگری نیز مبتلا باشد درمان فردی ممکن است بسیار مهم باشد.

سم‌زدایی

سم‌زدایی می‌تواند در شروع درمان اعتیاد به ترامادول بسیار مهم باشد زیرا ترک ترامادول می‌تواند علائم ناراحت‌کننده بسیار زیادی را ایجاد کند. سم‌ زدایی بدن از مواد باید تحت نظارت پزشک انجام شود تا ایمن و راحت باشد. ترک مواد افیونی ازجمله ترامادول در اغلب موارد تهدیدکننده زندگی نیست اما مقابله با آن به‌تنهایی می‌تواند بسیار دشوار باشد.

در موارد نادر، ترک مواد افیونی ممکن است با عوارض پزشکی خاصی مانند کم‌آبی بدن و اختلالات الکترولیت در افرادی که دچار علائم شدید گوارشی هستند، همراه باشد.

علاوه بر این، افرادی که از قبل مبتلا به بیماری قلبی هستند ممکن است بدتر شدن مشکلات قلبی خود را درنتیجه افزایش ضربان قلب یا فشارخون بالا تجربه کنند. برخی داروها برای کمک به ترک ترامادول تجویز می‌شوند که این داروها عبارت‌اند از:

بوپرنورفین یک آگونیست جزئی مواد افیونی است که می‌تواند به مدیریت علائم ترک مواد افیونی و کاهش میل به مصرف کمک کند.
متادون یک آگونیست مخدر با اثر طولانی‌مدت است که مانند بوپرنورفین می‌تواند به کاهش علائم ترک و کنترل میل به مصرف ترامادول کمک کند.

رفتاردرمانی

در حال حاضر، رویکردهای رفتاری متعددی وجود دارند که می‌توانند به ترک مواد مخدر کمک کنند. برنامه‌های درمانی موثر در اغلب موارد دارو درمانی را با رفتاردرمانی ترکیب می‌کنند. رویکردهای رفتاردرمانی رایج برای ترک ترامادول عبارت‌اند از:

درمان شناختی رفتاری (CBT): این درمان به شناسایی و تغییر الگوهای رفتاری مشکل‌ساز کمک می‌کند که در آن مهارت‌های جدیدی به فرد آموزش داده می‌شود تا از طریق آن‌ها بتواند راهبرهای مقابله‌ای موثرتری داشته باشد و از عود اعتیاد نیز اجتناب کند.
تقویت انگیزشی: در این رویکرد از مصاحبه انگیزشی استفاده می‌شود و به افراد کمک می‌کند که با تردیدهای خود در راه درمان مقابله کنند. برخی برنامه‌های درمانی اعتیاد از تقویت انگیزشی به همراه درمان شناختی رفتاری استفاده می‌کنند.
خانواده‌درمانی مبتنی بر رویکرد رفتاری: این رویکرد اغلب برای نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها استفاده می‌شود. این رویکرد در شرایط وجود سوءمصرف مواد و همچنین مشکلات رفتاری و تعارضات خانوادگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درمان می‌تواند برای بزرگسالانی که دچار تعارضات خانوادگی هستند نیز استفاده شود.
درنهایت، ترامادول یک ماده مخدر مصنوعی است که برای درمان دردهای مزمن استفاده می‌شود. اگرچه این دارو نسبت به سایر مخدرهای تجویزی و قانونی ضعیف‌تر است اما همچنان می‌تواند منجر به وابستگی و اعتیاد شود.

ترک ناگهانی این دارو می‌تواند علائم ترک ایجاد کند و به همین دلیل، موجب دشوار شدن ترک ترامادول شود. خوشبختانه، در حال حاضر، رویکردهای درمانی مختلفی وجود دارند که می‌توانند به ترک این دارو کمک کنند.

سوالات پرتکرار

ترامادول چیست؟
ترامادول یک داروی مخدر ضد درد است که از طریق تعامل با گیرنده‌های مواد افیونی در مغز، نحوه واکنش بدن به درد را تغییر می‌دهد و درصورتی‌ که بر اساس تجویز پزشک مصرف نشود می‌تواند بسیار اعتیادآور باشد.

عوارض مصرف ترامادول چیست؟
علاوه بر خطر اعتیاد، سایر عوارض مصرف این دارو عبارت‌اند از: ایجاد رخوت، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، یبوست و خطر ابتلا به سندرم سروتونین.

علائم ترک ترامادول چیست؟
برخی از علائم ترک ترامادول شامل بی‌قراری و تحریک‌پذیری، آبریزش بینی، تعریق، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و استفراغ و از دست دادن اشتها می‌شود.

اعتیاد به ترامادول چگونه درمان می‌شود؟
در ابتدا با فرض مصرف ترامادول ۲۰۰، لازم است برای ترک ترامادول ۲۰۰ در خانه یا کلینیک، سم‌زدایی انجام گیرد و پس از آن روش‌های رفتاردرمانی در نظر گرفته شود. بهترین برنامه‌های درمانی، برنامه‌هایی هستند که دارودرمانی و رفتاردرمانی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند.

منبع: کلینیک ترک اعتیاد پارس

This Post Has 6 Comments
  1. این همه گفتن داروخانه، ولی تو توضیحات سایت یک کلمه از عطاری ها نام برده نشد، که اکثرا خشاب خشاب همشون دارن توو دوز های مختلف، از قرمز تا ایفل و ۲۲۵ دارن می فروشن، الان عرقیجات یه پوشش هستش، سود اکثر عطاری ها از ترا و متادون و دتا هندی و همیناست، به علاوه بی ۲ که از همشون بدتره.

  2. چرا انقد راحت در اختیار جوونا میزارید همسر من میگه از داروخانه تهیه میکنه خدالعنتتون کنه یه زندگی رو داغون کردین کاش نمیفرستادمش خدمت که الان همش خواب باشه مخش درست کار نمیکنه دزدی میکنه دچار تشنجو صرعه نمیدونم برا چی باهاش موندم دردمم نمیتونم به کسی بگم بچه دارم نمیشه از بس مصرف ترمادل داره

    1. مشکل مواد و ترامادول ووو خانواده رو داغون میکنه، خانم احمدی وقتی یه مرد معتاده حالا به هر چی بچه آوردن اشتباهه ، تا خود فرمعتاد نخواد نمیشه بهش کمک کرد ، این دوره های ۲۱ روزه کمپها که اگر با مشاور خوب و قوی نباشه فایده نداره ، ممکنه بدن از مواد پاک بشه ولی ذهن هنوز مریضه و باید چند دوره کمپ بره و هم مشاوره و رسیدگی های مستمر لازمه ، خدا باعثش را نابود کنه.

    2. چه ربطی به خواب داره اتفاقا مصرف ترامادول آدمو بیخواب میکنه مگر اینکه دوز خیلیی بالا مصرف بشه ک موجب بی حالی و کسلی میشه چون خودم نزدیک یه ساله میخورم و اینکه هیچکس به جز خودش نمیتونه ترکش بده و ترکشم خیلیییی کار ساده ایی فقط باید سمتش نری ک متاسفانه وسوسه حال خویش دوباره آدمو آلوده میکنه

  3. سلام من ۱۵ساله دارم مصرف میکنم فقط از درد ترکش میترسم ولی هیچ کدوم از عوارضشو نداشتم تا کسی ازم آزمایش نگیره نمی‌فهمه نه چهره نه کارم مختل نشده ولی از دردش میترسم و اینکه هر جا برم باید اول اونو بخرم خسته شدم آنقدر فکرشو کردم

  4. ۳سال قبل اوردوز کردم موقع راه رفتن بدنم قفل کرد با صورت اومدم رو اسفالت .. صورتم کامل داغون شد دماغم شکست و دندونام خورد شد …. ترامادول اصلا به این راحتیا ترک نمیشه . اصلا شوخی نگیرید

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top