skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
کوکائین چیست و چگونه تولید و مصرف می شود؟

کوکائین چیست و چگونه تولید و مصرف می شود؟

کوکائین محرکی است که به عملکرد مغز سرعت می‌بخشد. این ماده غیرقانونی از برگ‌های گیاه کوکا استخراج می‌شود. سپس با ترکیبی از مواد شیمیایی دیگر پردازش می‌شود تا پودر سفیدی به نام هیدروکلراید کوکائین ایجاد شود. این نوع کوکائین معمولا به‌صورت استنشاقی یا تزریقی مصرف می‌شود.

ازآنجایی‌که کوکائین با مواد شیمیایی دیگری ترکیب می‌شود افراد نمی‌دانند دوز آن قوی یا ضعیف است. این مواد شیمیایی دیگر ممکن است شامل پرکننده‌هایی مانند گلوکز یا لاکتوز باشند که صرفا برای افزایش سود به کوکائین اضافه می‌شوند. در ادامه با کوکائین بیشتر آشنا می‌شوید.

کوکائین چیست؟

کوکائین چیست؟ همانطور که مطرح شد کوکائین یک ماده محرک بسیار اعتیادآور است که از برگ‌های گیاه کوکا تهیه می‌شود. در ارتباط با تاریخچه کوکائین، اگرچه این ماده در پزشکی برای اهداف پزشکی معتبر مانند بی‌حسی موضعی برای برخی از جراحی‌ها استفاده می‌شود اما مصرف تفریحی این ماده غیرقانونی است. فروشنده‌ها در تولید کوکائین، اغلب آن را با چیزهایی مانند نشاسته ذرت، پودر تالک یا آرد مخلوط می‌کنند تا سود بیشتری به دست آورند.

گیاه کوکا، مواد اولیه مواد مخدر کوکائین

آن‌ها همچنین ممکن است کوکائین را با موادی دیگر مانند آمفتامین محرک یا مواد افیونی مصنوعی ازجمله فنتانیل ترکیب کنند. افزودن مواد افیونی مصنوعی به کوکائین زمانی خطرناک است که افرادی که کوکائین را مصرف می‌کنند متوجه نمی‌شوند کوکائین حاوی مواد افزودنی خطرناک است.

افزایش تعداد مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش‌ازحد در میان مصرف‌کنندگان کوکائین ممکن است به دلیل همین مسئله باشد. همچنین، ازآنجایی‌که قیمت کوکائین بالاست برخی اقدام به مصرف کراک می‌کنند. مواد مخدر کراک نیز از برگ گیاه کوکا گرفته می‌شود و نسبت به کوکائین ارزان‌تر است.

کوکائین چگونه مصرف می‌شود؟

برخی از افراد کوکائین را به‌صورت استنشاقی مصرف می‌کنند یا آن را به لثه‌های خود می‌مالند. برخی دیگر پودر کوکائین را حل می‌کنند و آن را به جریان خون خود تزریق می‌کنند.برخی افراد نیز ترکیب کوکائین و هروئین را به خود تزریق می‌کنند که به آن اسپیدبال گفته می‌شود.

یکی دیگر از روش های مصرف کوکائین، دود کردن آن است. کوکائینی که دود می‌شود به‌صورت یک سنگ کریستالی است که به آن کراک گفته می‌شود. برخی افراد نیز کراک را روی گل ماری‌ جوانا یا تنباکو می‌ریزند و آن را مانند سیگار می‌کشند. افرادی که کوکائین مصرف می‌کنند معمولا در مدت کوتاهی، این ماده را مصرف می‌کنند و دائما دوز آن را بالاتر می‌برند.

ماده مخدر کوکائین سطح پیام‌رسان شیمیایی طبیعی دوپامین را در مدارهای مغزی مرتبط با کنترل حرکت و پاداش افزایش می‌دهد. به‌طورمعمول، دوپامین در سلولی که آن را آزاد کرده است بازیافت می‌شود و سیگنال بین سلول‌های عصبی را قطع می‌کند.

بااین‌حال، کوکائین مانع بازیافت دوپامین می‌شود و موجب می‌گردد مقادیر زیادی دوپامین در فضای بین دو سلول عصبی جمع شود و ارتباط طبیعی میان سلول‌ها متوقف گردد.

این سیل دوپامین در مدار پاداش مغز به‌شدت برای مصرف ماده تقویت‌کننده است. با ادامه مصرف کوکائین، ممکن است مدار پاداش با حضور ماده سازگار شود و حساسیت کمتری نسبت به کوکائین پیدا کند.

درنتیجه این مسئله افراد مجبور می‌شوند دوزهای قوی‌تری را با فاصله کمتری مصرف کنند تا بتوانند سرخوشی سابق ناشی از فاز کوکائین را دوباره تجربه کنند. در ادامه با عوارض کوکائین و بصورت خیلی خلاصه با راه های ترک کوکایین آشنا می‌شوید.

مصرف کوکائین - جمعیت خیریه تولد دوباره

اثرات کوتاه‌مدت مصرف کوکائین

اثرات کوتاه‌ مدت کوکائین برای سلامتی عبارت‌اند از:

  • شادی و انرژی شدید
  • هوشیاری ذهنی
  • حساسیت به بینایی، صدا و لمس
  • تحریک‌پذیری
  • پارانویا یا بی‌اعتمادی شدید و غیرمنطقی به دیگران

با تحقیقات انجام شده در یک کلینیک ترک اعتیاد در تهران، متوجه شدیم برخی افراد متوجه می‌شوند که کوکائین به آن‌ها کمک می‌کند کارهای ساده فیزیکی و ذهنی را با سرعت بیشتری انجام دهند اما برخی دیگر اثر معکوس را تجربه می‌کنند.

مصرف مقدار زیاد کوکائین می‌تواند منجر به انجام رفتارهای عجیب، غیرقابل‌پیش‌بینی و خشونت‌آمیز شود.

تاثیرات مواد مخدر کوکائین تقریبا بلافاصله بروز پیدا می‌کند و در عرض چند دقیقه تا یک ساعت رفع می‌شود. مدت‌زمان ماندگاری اثرات و شدت آن‌ها به روش مصرف کوکائین بستگی دارد.

تزریق یا دود کردن کوکائین باعث ایجاد سریع‌تر و قوی‌تر تاثیرات شود اما ماندگاری این تاثیرات کمتر از روش استنشاقی است. اوج تاثیرات مصرف کوکائین ممکن است ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد. اوج اثرات کوکائین به‌صورت دود کردن ممکن است پنج تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. سایر تاثیرات مصرف کوکائین عبارت‌اند از:

  • انقباض رگ‌های خونی
  • گشاد شدن مردمک‌ها
  • حالت تهوع
  • افزایش دمای بدن و فشارخون
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • لرزش و انقباض عضلانی
  • بی‌قراری

اثرات بلندمدت مصرف کوکائین

برخی از تاثیرات طولانی‌ مدت کوکائین بر سلامتی بستگی به نحوه مصرف این ماده دارد و شامل موارد زیر است:

استنشاقی: از دست دادن بویایی، خونریزی بینی، آبریزش مکرر بینی و مشکلات بلع
دود کردن: سرفه، آسم، دیسترس تنفسی و خطر بالاتر ابتلا به عفونت‌هایی مانند ذات‌الریه
مصرف خوراکی: ایسکمی روده در اثر کاهش جریان خون
تزریق با سوزن: خطر ابتلا به HIV، هپاتیت C و سایر بیماری‌های قابل‌انتقال از خون، عفونت‌های پوستی و همچنین زخم یا فروپاشی رگ‌ها
توهمات ناشی از مصرف کوکائین

بااین‌حال، حتی افرادی که مخدر کوکائین را به روشی غیر از تزریقی مصرف می‌کنند نیز خود را در معرض خطر ابتلا به HIV قرار می‌دهند، زیرا کوکائین موجب مختل شدن قضاوت می‌شود و می‌تواند منجر به انجام رفتارهای جنسی پرخطر با افراد آلوده شود. یکی دیگر از اثرات بلندمدت مصرف کوکائین، سوءتغذیه است، زیرا کوکائین اشتها را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، مصرف بلندمدت کوکائین می‌تواند موجب اختلالات حرکتی، ازجمله بیماری پارکینسون شود. علاوه بر این، برخی افراد تحریک‌پذیری و بی‌قراری ناشی از مصرف کوکائین را گزارش می‌کنند و برخی نیز پارانویای شدیدی را تجربه می‌کنند. این افراد ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهند و دچار توهمات شنوایی می‌شوند.

مصرف کوکائین - جمعیت خیریه تولد دوباره

آیا امکان اوردوز کوکائین وجود دارد؟

بله، افراد می‌توانند با مصرف کوکائین اوردوز کنند. این مسئله زمان اتفاق می‌افتد که فرد به اندازه کافی از یک ماده برای ایجاد عوارض جانبی جدی، علائم تهدیدکننده زندگی یا مرگ استفاده می‌کند.

مصرف بیش‌ازاندازه ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد. مرگ ناشی از اوردوز کوکائین می‌تواند در اولین استفاده از کوکائین یا به‌طور غیرمنتظره پس از چند بار مصرف کوکائین رخ دهد.

بسیاری از افرادی که کوکائین مصرف می‌کنند همزمان الکل نیز می‌نوشند که این کار به‌ویژه خطرناک است و می‌تواند منجر به اوردوز شود. برخی افراد نیز کوکائین را با مواد مخدر هروئین ترکیب می‌کنند که این ترکیب خطرناک و کشنده است.

برخی از شایع‌ترین و شدیدترین پیامدهای ناشی از اوردوز، ریتم نامنظم قلب، حملات قلبی، تشنج و سکته است. سایر علائم اوردوز کوکائین عبارت‌اند از دشواری در تنفس، فشارخون بالا، دمای بالای بدن، توهم و بی‌قراری یا اضطراب شدید.

اوردوز کوکائین چگونه درمان می‌شود؟

هیچ داروی خاصی برای معکوس کردن اوردوز کوکائین وجود ندارد. مدیریت این مسئله شامل مراقبت‌های حمایتی است و به علائم فرد بستگی دارد. برای مثال، اگر فرد درنتیجه اوردوز دچار حمله قلبی، سکته مغزی یا تشنج شود ارائه‌کنندگان مراقبت‌های بهداشتی در بخش اورژانس با روش‌های زیر سعی می‌کنند این شرایط را درمان کنند:

  • بازگرداندن جریان خون به قلب (سکته قلبی)
  • بازگرداندن خون غنی از اکسیژن به قسمت آسیب‌دیده مغز (سکته مغزی)
  • متوقف کردن تشنج

مصرف کوکائین چگونه منجر به اعتیاد می‌شود؟

مصرف مکرر کوکائین مانند مصرف مکرر سایر مواد مخدر می‌تواند موجب تغییرات طولانی‌مدت در مدار پاداش مغز و سایر سیستم‌های مغزی شود. به همین دلیل، احتمال اعتیاد به این مواد مخدر وجود دارد.

مدار پاداش مغز درنهایت با دوپامین اضافه ناشی از کوکائین سازگار می‌شود و به‌تدریج حساسیت آن نسبت به ماده کاهش می‌یابد. درنتیجه این مسئله افراد مجبور می‌شوند دوزهای قوی‌تر و با فاصله کوتاه‌تری را مصرف کنند تا بتوانند تاثیرات کوکائین را مثل گذشته تجربه کنند و از علائم ترک کوکائین رها شوند. برخی از این علائم عبارت‌اند از:

  • افسردگی
  • خستگی
  • افزایش اشتها
  • رویاهای ناخوشایند و بی‌خوابی
  • کند شدن تفکرروش های مختلف مصرف کوکائین
مصرف کوکائین - جمعیت خیریه تولد دوباره

اعتیاد به کوکائین چگونه درمان می‌شود؟

اختلال سوءمصرف مواد پیچیده است و موثرترین رویکرد درمان برای آن رویکردی است که بر اساس نیازهای خاص هر فرد طراحی شده باشد. بسیاری از برنامه‌های درمان اعتیاد به کوکائین استفاده از چندین روش تاییدشده را شامل می‌شوند.

درمان اعتیاد به مواد مخدر کوکائین در کلینیک ترک اعتیاد پارس در اغلب موارد با سم‌ زدایی بدن از مواد شروع می‌شود. سم‌زدایی معمولا تا یک هفته به طول می‌انجامد. بااین‌حال، تکمیل سم‌زدایی تنها شروع درمان توان‌بخشی است.

هنگامی‌که فرد سم‌زدایی را برای ترک کوکائین پشت سر گذاشت، می‌تواند توان‌بخشی را در یک مرکز بستری یا سرپایی آغاز کند. یکی از مهم‌ترین ابعاد درمان موثر این است که فرد برای مدت‌زمان کافی درمان را ادامه دهد.

برنامه درمان و مشاوره اعتیاد ممکن است ۳۰ روز یا ۹۰ روز طول بکشد و گاهی اوقات نیز می‌تواند بیشتر باشد. روش‌های زیر روش‌های توصیه‌شده توسط متخصصان برای درمان اعتیاد به کوکائین هستند:

مصاحبه انگیزشی: مصاحبه انگیزشی معمولا اولین گام در درمان اعتیاد به کوکائین است. مصاحبه انگیزشی به افراد کمک می‌کند تا تشخیص دهند که اعتیاد چگونه بر رسیدن به اهدافشان و همچنین بر کیفیت روابطشان تاثیر می‌گذارد. این رویکرد برای کمک به افراد برای غلبه بر بی‌علاقگی و همچنین تقویت احساس انگیزه و خوش‌بینی در مورد درمان طراحی شده است.
مدیریت وابستگی: مواد محرک به‌شدت اعتیادآور هستند زیرا به مدارهای پاداش مغز هجوم می‌برند. عملکرد مدیریت وابستگی برای ترمیم این الگوهای معیوب با پاداش دادن به رفتارهای مثبت است. برای مثال، شرکت در جلسات، مصرف داروهای تجویزشده و منفی شدن نتیجه آزمایش اعتیاد، همگی با پاداش همراه هستند.
تقویت اجتماعی: در این روش بر تقویت رفتارهای مثبت فرد از طریق ایجاد شبکه اجتماعی حمایتی برای او تاکید می‌شود و ممکن است شامل مشاوره روابط، آموزش مهارت‌های شغلی، فعالیت‌های تفریحی و غیره باشد.
درمان شناختی رفتاری: از طریق درمان شناختی رفتاری، افراد یاد می‌گیرند از موانعی که هوشیاری آن‌ها را تهدید می‌کند اجتناب کنند و بر الگوهای فکری ناسالم نیز غلبه کنند. این شکل از درمان به‌خصوص برای افرادی حیاتی است که به مشکلات روان‌شناختی دیگری نیز مبتلا باشند.
درنهایت، اعتیاد به کوکائین یک مشکل جدی است که می‌تواند سلامت جسم و روان افراد را به خطر بیندازد. ازآنجایی‌که کوکائین یک محرک است اعتیاد به آن به‌سرعت اتفاق می‌افتد و حتی در برخی موارد احتمال اوردوز آن نیز وجود دارد. به همین دلیل، درمان اعتیاد به این ماده اهمیت بسیار زیادی برای سلامت افراد دارد.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان دچار اعتیاد به کوکائین هستید لازم است بدانید در حال حاضر، روش‌های تاییدشده‌ ای برای درمان این اعتیاد وجود دارد که از این روش‌ها در کلینیک‌های ترک اعتیاد استفاده می‌شود.

سوالات متداول از مواد مخدر کوکائین

کوکائین چیست؟

کوکائین یک ماده محرک بسیار اعتیادآور است که از برگ‌های گیاه کوکا استخراج می‌شود و سپس با مواد شیمیایی دیگر ترکیب می‌شود.

کوکائین به چه صورت مصرف می‌شود؟
برخی کوکائین را به‌صورت استنشاقی و برخی به‌صورت تزریقی مصرف می‌کنند. در مواردی، ممکن است این ماده به‌صورت دود کردن نیز مصرف شود.

عوارض مصرف کوکائین چیست؟

برخی از تاثیرات کوتاه‌مدت کوکائین شامل انقباض رگ‌های خونی، گشاد شدن مردمک‌ها، افزایش دمای بدن و فشارخون است و تاثیرات بلندمدت مصرف کوکائین نیز به روش مصرف این ماده بستگی دارد.

اعتیاد به کوکائین چگونه درمان می‌شود؟

گام اول درمان اعتیاد به کوکائین، سم‌زدایی است و پس از آن درمان‌های رفتاری ازجمله مدیریت وابستگی و درمان شناختی رفتاری برای پیشگیری از عود اعتیاد در نظر گرفته می‌شوند.

منبع: کلینیک ترک اعتیاد پارس

This Post Has One Comment
  1. چگونه هرویین را ترک کنم بدونه اینکه به کمپ ترک اعتیاد بروم و ۲۱روز اونجا بمونم.راهی که در منزل بمانم را لطفا به من بگویید.با تشکر

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top