skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
اکسی کدون چست؟

اکسی کدون چست؟

اکسی کدون

اکسی کدون یک مسکن قوی و یکی از رایج ترین داروهای تجویزی مورد سوء استفاده در کشور است. البته مدتی است به خاطر گزارش های متعدد از سواستفاده آن؛ کمتر توسط پزشکان تجویز می‌شود.

بسیاری از افرادی که از اکسی کدون سوء استفاده می کنند؛ در ابتدا با مصرف داروی تجویز شده شروع می کنند – اما از آنجایی که بدن آنها نسبت به دارو تحمل پیدا می کند، برای حفظ همان احساس تسکین به دوز بالاتری نیاز پیدا می‌کنند.

کسی کدون یک داروی قوی است و برای بسیاری از افرادی که با درد دست و پنجه نرم می کنند، تسکین لازم را ارائه می‌دهد. ولی برخی از افراد از این دارو بیش از حد نیازشان استفاده می کنند.

افرادی که مسکن اکسی کدون دریافت می کنند ممکن است از سرطان، آرتریت یا سایر اختلالات فیزیکی رنج ببرند یا ممکن است پس از جراحی یا ضربه، نسخه کوتاه مدت دریافت کنند. فرم های تجویزی اکسی کدون برای ارائه تسکین طراحی شده اند.

اکسی کدون با اصلاح تبایین، یک ماده شیمیایی آلی موجود در تریاک ساخته می شود. اکسی کدون که به عنوان مواد افیونی نیمه صناعی شناخته می شود، در طبقه بندی کلی هروئین، هیدروکدون و اکسی مورفون جای دارد. اکسی کدون طبق قانون مواد کنترل شده به عنوان داروی جدول II طبقه بندی می شود. این بدان معنی است که اگرچه هدف پزشکی مشخصی دارد، اما پتانسیل بالایی برای سوء استفاده از آن وجود دارد.

تشخیص اینکه فردی به اکسی کدون اعتیاد دارد می تواند به نجات جان او کمک کند. وابستگی به اکسی کدون نه تنها یک اعتیاد گران و ناتوان کننده است، مصرف بیش از حد از آن میتواند کشنده باشد.

علایم و عوارض مصرف بیش از مقدار تجویز شدهعلایم و عوارض اعتیاد و وابستگیعلایم و عوارض استفاده مخاطره آمیز
مصرف بیش از مقدار تجویز شده اکسی کدون استفاده از اکسی کدون با دوستان یا در مهمانی ها مراجعه به اکسی کدون در روزهای بدحالی برای تسکین احساس سرخوشی شدید در حین استفادهتجربه علائم ترک نیاز به اکسی کدون بیشتر برای رسیدن به احساس پیشین وسوسه اکسی کدون زمانی که تحت تأثیر آن نیست احساس بد حالی و علایم ترک در زمان عدم استفاده از اکسی کدوناولویت دادن به استفاده از اکسی کدون بیش از هر چیز به خطر انداختن خود یا دیگران و بی توجهی به مسایل مهم بخاطر دارو مشکلات مالی به دلیل استفاده از اکسی کدون بدتر شدن سلامتی و روابط به سبب اکسی کدون

افرادی که از اختلال مصرف اکسی کدون رنج می برند معمولا نیاز به سم زدایی با مدیریت پزشکی و یک برنامه درمانی خوب برای پیشگیری از عود دارند.

اعتیاد به اکسی کدون: اثرات و سوء استفاده

مصرف بیش از دوز تجویز شده، مصرف دارو برای مدت طولانی‌تر از مقدار توصیه شده توسط پزشک، یا مصرف دارو از طریق جویدن، تزریق یا تدخین، همگی باعث سوء استفاده از اکسی کدون می‌شوند. بسیاری از مردم از اکسی کدون به دلیل اثرات سرخوشی آن سوء استفاده می کنند. به عنوان یک اپیوئید، اثرات اکسی کدون به طرز چشمگیری شبیه هروئین است.

اثرات استفاده از اکسی کدون عبارتند از:

  • احساس رضایت
  • کاهش اضطراب
  • افزایش اعتماد به نفس
  • آرامش
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه

از آنجایی که استفاده از داروهای مسکن به طور کلی در جامعه پذیرفته شده است، شناسایی یا رسیدگی به سوء مصرف اکسی کدون می تواند دشوار باشد. به خصوص در موارد تجویز شده توسط پزشک، تشخیص تفاوت بین دوز قابل قبول و سوء مصرف دشوار است. در نهایت، سو مصرف به پیامدهای منفی دارو بر زندگی مصرف کننده برمی گردد.

الکل و بنزودیازپین ها ۲ تا از خطرناک ترین مواد برای ترکیب با اکسی کدون هستند. از آنجایی که اکسی کدون، الکل و بنزودیازپین ها مثل لورازپام و آلپرازولام همگی سیستم عصبی مرکزی (CNS) را تحت تأثیر قرار می دهند، مخلوط کردن آنها می تواند بسیار مضر و بالقوه کشنده باشد. این کوکتل کشنده می تواند تنفس و عملکرد قلب را تا حد نارسایی کامل کند.

حتی اگر این ترکیب باعث مرگ نشود، می‌تواند باعث آسیب غیرقابل برگشت به مغز و سایر اندام‌های اصلی شود. علاوه بر این، افراد معتاد به اکسی کدون معمولاً از ماری جوانا، بنزودیازپین ها و محرک ها سوء استفاده می کنند. این داروها ممکن است برای تقویت یا کاهش اثرات اکسی کدون مصرف شوند که بسیار خطر ناک است

اکسی کدون همچنین می تواند دروازه ای برای استفاده از هروئین باشد. هنگامی که یک فرد معتاد به اکسی کدون دیگر نمی تواند نسخه های خود را دریافت کند، ممکن است به هروئین به عنوان یک داروی ارزان تر و در دسترس تر با اثرات مشابه مراجعه کند.

علیرغم خطرات این دارو، بسیاری از مردم همچنان از اکسی کدون استفاده می کنند. اگر شما یا شخصی که می شناسید با اعتیاد به اکسی کدون دست و پنجه نرم می کنید، دیگر منتظر دریافت کمک نباشید. برای کمک به این اعتیاد خطرناک امروز با یک ارائه دهنده درمان تماس بگیرید.

نویسنده: فائزه عاطفی مددکار اجتماعی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top