skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
ال اس دی (LSD) چیست و عوارض آن چگونه است؟

ال اس دی (LSD) چیست و عوارض آن چگونه است؟

ال اس دی (LSD) چیست؟

ال اس دی (LSD) یک داروی روان‌گردان مصنوعی است که به علت تاثیرات روانی مختلفی که ایجاد می‌کند دارویی شناخته‌شده است. این دارو که اسید نیز به آن گفته می‌شود یکی از رایج‌ترین توهم‌زاهاست و نتیجه مصرف آن «سفر اسید» شناخته می‌شود.

سفر ال اس دی شامل تجربه تصاویر مختلف و همچنین احساسات متعدد است. این موارد برای کسی که آن‌ها را تجربه می‌کند بسیار واقعی به نظر می‌رسند اما آن‌ها در حقیقت، واقعی نیستند.

ال اس دی بیش از ۸۰ نام متعدد دارد که نام عمومی آن لایزرژیک اسید دی اتیل آمید است. در ارتباط با نحوه ساخت ال اس دی لازم است ذکر کنیم که ال اس دی از ماده‌ای به نام لایزرژیک اسید ساخته می‌شود که این لایزرژیک اسید در قارچی که بر روی دانه‌ها و گندم‌سیاه رشد می‌کند یافت می‌شود. در ادامه با ال اس دی و اعتیاد به آن بیشتر آشنا می‌شوید.


ال اس دی چیست؟

ر پاسخ به این سوال که ال اس دی چیست لازم است بگوییم ال اس دی یک توهم‌زاست که می‌تواند به‌شدت قدرتمند باشد. در ارتباط با مواد ال اس دی لازم است مطرح کنیم که این ماده برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ تولید شد و از نوعی قارچ مخصوص که روی دانه‌ها رشد می‌کند به دست آمد.

لایزرژیک اسید به شکل بلوری تولید می‌شود و سپس با برخی مواد کمکی ترکیب می‌شود یا با مایع رقیق می‌گردد تا بتوان آن را به چیزی قابل‌خوردن تبدیل کرد. اگر سوال شما این است که روش های مصرف ال اس دی چیست لازم است بدانید روش‌های مختلفی برای مصرف این ماده وجود دارد.

LSD یک ماده شیمیایی است که خلق و وضعیت روان مصرف‌کننده را تغییر می‌دهد و در آزمایشگاه‌های غیرقانونی ساخته می‌شود. انواع ال اس دی را می‌توان به‌صورت قرص، کپسول یا مربع‌های ژلاتینی مصرف کرد.

در برخی موارد، مایع آن نیز به فروش می‌رسد. برخلاف بسیاری از داروهای دیگر ازجمله داروهای مسکن، ال اس دی هیچ کاربرد درمانی‌ای ندارد و تنها به‌عنوان داروی تفریحی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

برخی افراد به این دلیل LSD مصرف می‌کنند که تجربیات شدید معنوی یا خارج از بدن را تجربه کنند. سفر اسید می‌تواند تا ۱۲ ساعت یا حتی بیشتر طول بکشد و حتی یک دوز کوچک از آن می‌تواند منجر به سفر طولانی شود.

تغییرات ادراکی‌ای که این دارو در ذهن فرد تجربه می‌کند می‌تواند موجب شود که فرد در معرض خطر آسیب به خود یا دیگران قرار گیرد.

مصرف ال اس دی خطرات متعددی را به همراه دارد اما یکی از جدی‌ترین خطرات آن، این است که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که فرد در سفر چه کاری انجام می‌دهد.

در برخی موارد، افراد هنگام مصرف LSD، سفر بد را تجربه می‌کنند. این بدین معناست که آن‌ها در این شرایط، مشکلاتی مانند اضطراب، وحشت، احساس گیر افتادن و به‌طورکلی احساسات ناخوشایند و ترسناک را تجربه می‌کنند.

تاثیرات مصرف ال اس دی چیست؟

مواد مخدر ال اس دی، تغییرات عمیقی را در آگاهی و ادراک ایجاد می‌کند. در طول سفر، مصرف‌کننده‌ها اثرات مختلفی را تجربه می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به تحریفات بصری و حسی، تغییر در فرایندهای تفکر، احساسات شدید، بینش‌های جدید و مکاشفه‌های زندگی اشاره کرد. به همین دلیل بارها مشاهده شده است که مصرف‌کنندگان این دارو به رابطه میان ال اس دی و چشم سوم اشاره می‌کنند.

تاثیرات LSD، معمولا حدود هشت تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد و اوج اثرات آن چهار تا شش ساعت پس از مصرف اتفاق می‌افتد. در این شرایط، پادزهر ال اس دی وجود ندارد و برای جلوگیری از عواقب منفی بهتر است فرد تحت نظر باشد تا صدمه‌ای به خود یا دیگران نرساند. عوارض مصرف ال اس دی عبارت‌اند از:

  • تشدید حسی
  • هذیان
  • تعریق
  • بیگانگی
  • خشک شدن دهان
  • توهمات بصری
  • لرزش
  • تجزیه
  • حس‌آمیزی (برای مثال، شنیدن رنگ‌ها، دیدن صداها)
  • اضطراب
  • اختلال در درک عمق
  • حملات وحشت‌زدگی
  • فلاش‌بک‌ها
  • افسردگی

ویژگی ال اس دی این است که تحمل نسبت به آن به‌سرعت اتفاق می‌افتد. اگر دوز خاصی از این دارو روزانه به مدت سه روز متوالی مصرف شود تا روز سوم هیچ واکنشی اتفاق نمی‌افتد.

افرادی که به‌طور مرتب این دارو را مصرف می‌کنند لازم است دوز مصرف را دائما بیشتر کنند تا اثرات قبلی را بتوانند تجربه کنند. این کار به‌شدت خطرناک است زیرا هرچه دوز مصرف دارو بیشتر شود احتمال تجربه سفر بد و عوارض جانبی منفی نیز افزایش می‌یابد.

خطر اوردوز LSD بسیار نادر است. بااین‌حال، ال اس دی داروی ایمنی نیست زیرا موجب رفتارهای خطرناک و عوارض جانبی منفی می‌شود.

وقتی مصرف‌کننده، سفر را تجربه می‌کند اغلب بازداری کمتری را نشان می‌دهد یا ممکن است دچار توهمات ال اس دی شود. این مسئله می‌تواند منجر به اقدامات خطرناک و آسیب‌هایی همراه با پیامدهای اجتماعی، حقوقی و حرفه‌ای شود.

هنگامی‌که ال اس دی با سایر داروها به‌ویژه داروهای ضدافسردگی مانند لیتیوم مصرف شود به‌شدت خطرناک است. از سوی دیگر، جدی‌ترین تاثیرات مصرف LSD تنها پس از مصرف دوزهای زیاد و مکرر رخ می‌دهد اما اثرات ال اس دی می‌توانند جان فرد را به خطر بیندازند و برای مثال منجر به افکار خودکشی، روان‌پریشی و افزایش غیرعادی دما یا درجه حرارت بدن شوند. به همین دلیل، آگاهی از روش های ترک اعتیاد در این شرایط، اهمیت زیادی دارد.

ال اس دی چیست؟ جمعیت خیریه تولد دوباره

چه عواملی در اعتیاد به ال اس دی نقش دارند؟

مهم است بدانید که ال اس دی لزوما ازنظر جسمی اعتیادآور نیست. این دارو در مقایسه با داروهای دیگر منحصربه‌فرد است زیرا اگرچه مصرف آن منجر به وابستگی جسمی نمی‌شود اما همچنان می‌تواند مورد سوءمصرف قرار گیرد. افراد معمولا به این دارو وابستگی روانی پیدا می‌کنند.

یکی از دلایل اصلی اعتیاد به ال اس دی این است که افراد از احساساتی که این دارو ایجاد می‌کند و همچنین از تجربیاتی که با آن در موقعیت‌های اجتماعی دارند لذت می‌برند. سپس افراد می‌توانند برای بازآفرینی این تجربیات در موقعیت‌های دیگر، ال اس دی مصرف کنند.

عامل دیگری که در اعتیاد به LSD نقش دارد این است که این دارو می‌تواند در ایجاد اختلالات روانی زمینه‌ای که قبل از مصرف علائم آن را نشان نمی‌دادند نقش داشته باشد.

این بدان معناست که فردی که رفتار روانشناختی عادی‌ای را از خود نشان می‌دهد و سپس ال اس دی مصرف می‌کند می‌تواند پس از مصرف، علائم اختلال روانی را بروز دهد و حتی می‌تواند رفتارهای خطرناک و غیرمنطقی‌ای را انجام دهد. از سوی دیگر، برخی افراد افکار و تمایلات خودکشی را نیز تجربه می‌کنند.

درنهایت، صرف‌نظر از شرایط فردی، اغلب علت اصلی سوءمصرف LSD تمایل به ادامه بازآفرینی احساسات خاصی است که در طول سفر رخ می‌دهد. این مسئله می‌تواند منجر به تمایل به افزایش مصرف دارو برای تجربه مجدد این احساسات در هر سفر شود، حتی اگر بدن نسبت به دارو تحمل ایجاد کند.

علائم اعتیاد به ال اس دی چیست؟

اگرچه LSD اعتیادآور نیست اما همانطور که مطرح شد این بدین معنا نیست که مصرف این دارو می‌تواند بی‌خطر باشد. استفاده مزمن از ال اس دی می‌تواند به‌راحتی زندگی اجتماعی و شغلی افراد را مختل کند.

در این شرایط، دریافت مشاوره اعتیاد بسیار ضروری است. در این مشاوره، روش های ترک اعتیاد ال اس دی آموزش داده می‌شوند. برخی از نشانه‌های اعتیاد به این دارو عبارت‌اند از:

  • مصرف LSD بیشتر از آنچه فرد قصد داشته است
  • مصرف مواد دیگر با LSD به‌منظور افزایش تجربه LSD
  • صرف مقدار قابل‌توجهی پول یا زمان برای مصرف LSD
  • نادیده گرفتن مسئولیت‌ها یا تکالیف حرفه‌ای و شخصی درنتیجه استفاده مداوم از LSD
ال اس دی (LSD) چیست و عوارض آن چگونه است؟

درمان برای اعتیاد به ال اس دی چگونه است؟

همانطور که مطرح شد ال اس دی ازنظر جسمی اعتیادآور نیست اما فرد مصرف‌کننده ممکن است ازنظر روانی به تاثیرات توهم‌زای این دارو اعتیاد پیدا کند و درنتیجه این مسئله دچار عوارض ناگوار شود.

اگر شما یا یکی از اطرافیانتان به سوءمصرف LSD دچار هستید لازم است بدانید مراکز ترک اعتیاد ازجمله کلینیک ترک اعتیاد پارس می‌توانند در زمینه درمان وابستگی به این دارو و ترک ال اس دی به شما کمک کنند.

راه‌های ترک اعتیاد ال اس دی و روش‌های درمانی مختلفی که می‌توانند در این زمینه کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از:

  • رفتاردرمانی دیالکتیکی
  • درمان شناختی رفتاری
  • آموزش مهارت‌های زندگی
  • گروه‌درمانی

درنهایت، ال اس دی مانند داروهای دیگر منجر به رفتار اجباری برای مصرف نمی‌شود اما بااین‌وجود می‌تواند پیامدهای منفی متعددی را به همراه داشته باشد.

اگرچه مصرف LSD باعث نمی‌شود که مغز احساس نیاز مداوم برای دریافت مواد پیدا کند اما می‌تواند به‌سرعت منجر به ایجاد تحمل شود.

بنابراین، اگرچه استفاده از آن اعتیاد جسمی به همراه ندارد اما می‌تواند عامل اعتیاد روانی شود. به همین دلیل، دریافت درمان در مواردی که فرد مصرف خود را دائما افزایش می‌دهد و زندگی‌اش نیز دچار مشکل شده است اهمیت زیادی دارد.

منبع: کلینیک ترک اعتیاد پارس

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top