skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
مادران مصرف‌کننده مواد در کنار کودکان‌شان درمان می‌شوند/ افتتاح نخستین مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک

مادران مصرف‌کننده مواد در کنار کودکان‌شان درمان می‌شوند/ افتتاح نخستین مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک

نخستین مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک ظهر امروز با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور، نمایندگان دفتر مقابله با مواد و جرم سازمان ملل متحد، جمعی از سازمان‌های مردم‌نهاد و خیران افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی جمعیت خیریه تولد دوباره؛ نخستین مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک تولد دوباره با مجوز سازمان بهزیستی کشور و زیرمجموعه برنامه کشوری درمان و کاهش آسیب اعتیاد و با همکاری شهرداری منطقه ۱۵ تهران آغاز به کار کرد.

گروه هدف این مرکز زنان مصرف‌کننده مواد در معرض آسیبی هستند که مسئولیت سرپرستی و مراقبت از فرزندانشان را بر عهده دارند و در دوره درمان و بازتوانی محل امنی برای نگهداری از فرزندانشان ندارند. این مرکز امکان پذیرش مادران را به همراه کودکان نوزاد تا ۱۲ سال دارد.

فرآیند پذیرش در این مرکز به‌صورت داوطلبانه است و سیاست مرکز به‌گونه‌ای است که مددجوها را مجبور به ماندن در مرکز نمی‌کنیم. بر این اساس هر زمانی که فرد تمایل داشته باشد می‌تواند از فرایند درمان و بازتوانی خارج شود.

مرکز بازتوانی و درمانی مادر و کودک

بازتوانی، هدف اصلی است

مددجوها بین یک تا شش ماه با تشخیص درمانگران در این مرکز نگهداری می‌شوند. باوجوداینکه امکان سم‌زدایی، قطع مصرف مواد و درمان های نگهدارنده در این مرکز وجود دارد اما هدف اصلی این مرکز بازتوانی است. در این مرکز به مددجوها با کمک روانشناس، مشاور، مددکار و گروه همتا مهارت‌های زندگی روزمره آموزش داده می‌شود و شرایط ورود آن‌ها به جامعه فراهم می‌شود.

کودکان صفر تا شش سال در مهدکودک این مرکز نگهداری می‌شوند. این امکان برای کوکان شش تا ۱۲ سال هم فراهم شده است که در خارج از مرکز به مدرسه بروند.

مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک

حرفه‌آموزی و کمک به اشتغال مددجوها

بر اساس سیاست‌های این مرکز، پیش‌فرض این است که بیشتر کودکانی که به همراه مادرانشان در مرکز پذیرش می‌شوند، در محله‌ها، فضای خانوادگی و فرهنگی آسیب خیزی رشد کرده‌اند و احتمالا با آسیب‌های روحی و جسمی مواجه بوده‌اند و آموزش‌وپرورش درستی دریافت نکرده‌اند؛ در همین راستا در این مرکز برنامه‌هایی برای بازتوانی روحی و جسمی این کودکان در نظر گرفته شده و مهارت‌های زندگی به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

سم‌زدایی کودکان فرایند تخصصی و پیچیده‌ای است که باید در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها انجام شود؛ بنابراین اگر کودکی اعتیاد داشته باشد ابتدا به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود تا قطع مصرف انجام شود. سپس با تشخیص تیم درمانی می‌تواند به مرکز درمان و بازتوانی مادر و کودک تولد دوباره منتقل شود.

یکی دیگر از برنامه‌های اصلی این مرکز، بازتوانی و افزایش مهارت زنانی است که با تمایل خودشان می‌خواهند حرفه‌ای تازه‌ای بیاموزند و یا وارد بازار کار شوند. حرفه‌آموزی و کمک به اشتغال مددجوها یکی دیگر از اقداماتی است که در این مرکز انجام خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top