skip to Main Content
۰۲۱-۴۴۲۶۹۶۵۶
آمار اعتیاد/ انتقاد مدیرعامل تولدِدوباره از پیمایش معتادان: فقط ۲۵ درصد معتادان را به سمت برنامه‌های درمانی برده‌ایم

آمار اعتیاد/ انتقاد مدیرعامل تولدِدوباره از پیمایش معتادان: فقط ۲۵ درصد معتادان را به سمت برنامه‌های درمانی برده‌ایم

مدیرعامل جمعیت تولد دوباره در واکنش به آمار اعتیاد که به تازگی اعلام شده است، گفت: از جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفری معتادان فقط ۲۵ درصد را به سمت برنامه‌های درمانی برده‌ایم این در حالی است که اثری از ۶۳۰ هزار نفر معتادی که درمان نشده‌اند در این پیمایش جدید نیست.

به گزارش روابط عمومی جمعیت خیریه تولد دوباره و به نقل از خبرگزاری فارس، عباس دیلمی‌زاده در مورد آخرین تحقیقات آماری از وضعیت معتادان در کشور که به تازگی منتشر شده، گفت: متأسفانه داده‌ها به صورت کاملاً شفاف نیست چرا که پس از ارائه این پیمایش توسط مرکز پیشگیری سازمان بهزیستی که مسئول اجرای این طرح آمارگیری بوده به چند نکته باید پرداخت.

وی ادامه داد: در این پیمایش جمعیت ۱۵ سال به بالا بررسی شده است و جمعیت کمتر از آن دیده نشده است.

جمعیت ۶۳۰هزارنفری معتادان از قلم افتاد

مدیرعامل جمعیت تولد دوباره افزود: همچنین گفته شده که جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه‌های درمانی نگهدارنده یا درمان‌های پرهیزمدار هستند که طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر فقط ۱۰درصد موفقیت داشته‌اند در واقع ۶۳۰ هزار نفر از این جمعیت ۷۰۰ هزار نفری باقی می‌ماند که در پیمایش اثری از آنها نیست.

دیلمی‌زاده گفت:‌ بنابر این معتادانی که در برنامه‌های درمان شکست خورده اضافه شده‌ یا حذف شده اند در این آمار مشخص نیست که در جای خود عددی مهم است.

مدیرعامل جمعیت تولد دوباره افزود: همچنین در مدل پیمایشی خانوار به خانوار و پرسشگری از خانواده، پرسیده می‌شود که آیا در ۶ ماه گذشته مواد مخدر مصرف کرده یا خیر، اعتیاد دارد یا خیر، یا چه نوع ماده مخدری را استفاده می‌کند. در اینگونه سؤالات معمولاً جمعیتی پنهان وجود دارد که در خوداظهاری، اطلاعات دقیق و صحیح را منتقل نمی‌کنند.

افزایش شیوع مصرف گل 

دیلمی‌زاده ادامه داد: گفته شده که تریاک بیشترین مصرف را داشته و ماری‌جوانا و گل در رده دوم قرار دارد به نظر می‌رسد در این پاسخ‌دهی سوءگیری وجود داشته چرا که مصرف ماری‌جوانا نسبت به سایر مواد مخدر قبح و انگ کمتری دارد در نتیجه به صورت ناخودآگاه مصرف‌کنندگان از این ماده نام می‌برند اما در مورد هروئین یا شیشه اینگونه نیستند.

وی تصریح کرد: بنابر این نمی‌توانیم به این آمار اعتماد کنیم که دومین ماده مصرف‌کننده اکنون در بین معتادان ماری‌جوانا و گل است در حالی که اکنون الگوی چندمصرفی غالب است و مصرف گل درست است که افزایش شیوع داشته اما زمانی که به صورت خودمعرف این پرسشنامه‌ها پاسخ داده می‌شوند اعتیاد سنگین پنهان می‌شود.

فقط ۲۵درصد در درمان معتادان موفق بوده‌ایم

مدیرعامل جمعیت تولد دوباره افزود: کشور ما در گذشته به عنوان کشوری موفق در حوزه ورود معتادان به درمان معرفی شده و مدعی این بودیم که نزدیک به ۵۰ درصد معتادان را تحت پوشش درمان داریم اما اکنون در این آمار اگر ۷۰۰ هزار نفر تحت درمان قرار گرفته‌اند در واقع از جامعه ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفری معتادان فقط ۲۵ درصد را به سمت برنامه‌های درمانی برده‌ایم که عدد پایینی است و سیاست‌گذاری باید برنامه‌های جدیدی را طراحی کند.

لینک مطلب در خبرگزاری فارس: جمعیت ۶۳۰هزار نفری معتادان از قلم افتاد

مطلب مشابه: گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع اعتیاد + فیلم کامل

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top